GÖTEBORG d. 9 Mars. Under senare delen af veckan var vid NO. och O. vind klart, men blåsigt och kyligt väder rådande. I dag är lugnare väderlek vid O. vind och mot middagstiden har termometern, som förut visade ett par graders köld, höjt sig till fryspunkten. Sjöfarten företedde i veckan mera liflighet, då från och med sistl. Lördag 21 fartyg, deraf fem ängare, från utländska orter anlände och en hel mängd utklarerade, deribland samtliga engelska ängare som legat under lastning, tillfölje hvaraf exportuppgiften för veckan är af betydenhet. Af de hit anlända fartygen voro 13 st. i barlast och tillhörande den s. k. norska vårflottan, hvilken nu samlas här för att intaga under vintern afslutade befraktningar; af de öfriga medförde ett salt från Terra Vecchia, ett stenkol hån England och ett sill från Norge. Den inländska seglationen är fortfarande mycket inskränkt. Exporten omfattade följande qvantiteter af hufvudartiklarne: 1,826 tolft. plankor och bräder, 36,725 st. gruloch 197 st. telegrafstolpar, 2.600 bdt. takatickor, 19,465 ctr metaller (deraf 14,630 ctr stångjern), 284 kist. och 81 ctr spik, 280,442 Å f. hafre, 294 låd. och 1,276 ctr tändstickor, kreatur ladugårdsprodukter m. m. I Varumarknaden har ingen märkbar förändriug inträffat sedan förra börsdagen. I Penningmarknaden är tillgangen fortfarande mycket god och äfven på enskilda händer ha diskonteringar skett under 6 proc. ränta, Fraktmarknaden har för vär-befraktningarne erbjudit etfarikligt antal fraktsökande, men raterna, som redan under fårlidna året voro låga, på grund af de i utlandet för trävaror ogynsamma konjunkturerna, ha nu ställt sig ännu lägre. Emellertid ha rederierna, ehuru antagandet al de gjorda anbuden i det närmaste äro sorlnstbringunde, ändock i de flesta fall ingått på dmAmma, hellre än att låta fartygen förblilva overksammm; ett ytterligare prisfall under de nuvarande noteringar torde dock svarligen kunna ifrägakomma. Utrustningen al de fartyg som legat i vinterlag pågår med ifver och manga lastningar äro redan i gång, äfvensom umska vårflottan nu börjat anlända. — Vi redogöra här mhdan för dö vår-befraktningar som tär på platsen blifvit asslutade: Genom hrr August Leffler Å C:o ha afslutningar skett till följande noteringar: fran Göteborg på London till 2 sh. 6 d., 2 sh. 3 4., 2 sh. a 1 sh. 9 d. 5 proc. pr quarter Hafre, 30 sh. in full pr stå plankor och 87 sh. 6 d. pr famn firewood. Hull 26 sh. 6 d. in full m. gratifikation för plankor, Newcastle 28 sh., 26 sh., 25 sh. å 24 sh. för plankor och grufstolpar, W. Hartlepocl 24 sh. a 23 sh. in full, Sunderland 24 sh. in full, Seaham 26 sh. a 25 sh. m. gratifikation, Cargofleet 26 sh. in full, Grangemouth 27 sh. a 26 sh. 6 d. in full. Montrose samma frakt, Dundee 27 sh. 6 d. a 27 sh., Amble 29 sh. in full, Wisbeach 30 sh. 5 proc., Wiwenhoe 32 sh. 5 proc., Dover samma frakt, Southampton 36 sh. in full, Shoreham samma frakt, Poole 36 sh. med gratifikation. Weymonth 37 sh. in full, Guernsey 37 sh. in full, Jersey 38 sh. a 37 sh. 6 d. in full, Truro 58 sh. in full, Torquay 40 sh. in full, Dublin samma frakt, Penryn 40 sh. 5 proc. Bristol 42 sh. in full, Glassondock 42 sh, 6 d. in full, Bridgewater 46 sh. in full, Neath 47 su. 6 d. in full, Calais 41 fr. 5 proc., Boulogne samma frakt, Havre 42 fr. Å 5 proc, Dieppe 43 a 42 fr. 5 proc., Ostende 43 fr. 5 proc. Antwerpen simma frakt, Honfleur 44 fr. 5 proc., S:t Valery s. S. 50 fr. 5 proc., Bordeaux 55, 524 aå 52 fr. in full, S:t Nazaire 54 fr. 5 proc., Rochefort 55 ir. in full, Paimboeuf 55 tr. 5 proc. a 55 fr. in full, Marseille 88 fr. 5 proc., 86 Ir. 5 proc. och 85 fr. 5 proc. (m. barlartpjern), Algier 85 fr. in tull, Corunna 50 sh. in sull — allt pr std. plankor; Boston (N. A.) 25 sh. 5 proc. och Nevyork, alternativt Filadelfia samma frakt pr ton jern. — Samma firma bar dessutom afslutat följande befraktningar: från Nederbotten på Calais, Boulogne och Dieppe till 64 a 65 fr. 5 proc., Havre och Cherbourg 66 fr. 5 proc., Honfleur 67 fr. 5 proc., Rouen 74 fr. 5 proc., Bordeaux 80 fr. in full ä 80 fr. 5 proc., flytande skotska hamnar 5v sh. a 47 sh. 6 d., flytande engelska Kanalhamnar 57 sh. 6 d., 55 sh. a 52 sh. 6 d., Dublin 57 sh. b d., engelska Vestkusthamnar 60 sh. in full, Autwerpen 62 fi. 5 proc. å 65 fr. in full, Amsterdam och Rotterdam 30 flor. 5 proc. — allt pr std. plankor; från Norrköping på alternativt Kuglands ostkust till 2 sh. 6 d., London 2 sh. 9 d., Kanalhamnar 3 sh., Rouen 8 sh. 6 d. pr quarter Hafre; från hamnar mellan Stockholm Å Westervik till samma rater; från Newcastle 2