af hennes seger öfver sig sjelf blir sålunda sjelfva medlet för återställandet af deras kärlek och lycka, hvilkas fiende hon borde vara, om hon ej ötvervunnit sjeltviskheten. Också utbrister hon, då hon förmått den unge mannen till ett steg, hvilket ovilkorligen måste leda till försoningen: Ja, det var rätt, nu först har jag riktigt segrat. Dessa ord inne bära ett moment af verkligt tragisk skönhet och erhöllo vid fru Raas framställning sin nödiga betoning. Det är tydligt att tramställningen af en dylik karakters kamp krätver i alla rollens nyanser ett noggrannt genomtänkt spel och ett sorgsälligt aktgifvande, på de: åskådaren ej ett ögonblick må törlora ur sigte denna hennes inre kamp och slutliga försoving, på det hans intresse ej må i någon män slappas för denna al fört. endast antyddtragedi 1 dramat. Att tru Raa ej svikit den na sin uppgift, bevisar det lifliga birall, som blifvit henne till del. Gentemot denna qvinliga uppoffring, detta nederlag som dock blir seger, framstår den unge mannen, Axel (hr Taay, med sin manhga kraft, hvilken i början synes för obändig och tyckes skola bryta sönder alla du fina känslotrådarne mellan familjens olika medlemmar. Det är mannen, som uppoffrar sit närvarande beqvämlighetstillstånd, tör att segra och vinna. Han kan ej fördraga att bans makas kärlek delas. Han vill ha allt. Hi Raa har, såsom oss synes, i allmänhet inlag: sig förtjenst om sitt spel, ehuru vi skulle tru oos befogade till en liten anmärkning. Denna senare isynnerhet hvad forsta akten angår. Han hade der, första gången, någonting Sludentikost i sitt yttre framträdande, som ovilkorligen måste sticka alltför bjert al i ett sådant hus som amtmannens, der det endast hostas och hviskas; ett fel som dock sedan betydligt afhjelpts. I brytningsscenen i slutet af törsta akten höjdes skådespelaren sjeli af det gripande i situationen och poetiskt vackra i dialogen, och i hela andra akten steg. han mer och mer, samt framsade slutligen sin så vackert skrifna berättelse om försoningen på ett sält, som fängslade med makt åhöarna I