(Insändt) Herr Direktör C. Gaudelius afslutar i dessa dagar sin, under 2:ne vwvinter-säsonger härstädes fortsatta, verksamhet som Direktör för den Tyska Operan. Insändaren af dessa rader skulle önska, att i våra musikvänners minne få återkalla hvad vår scen genom Hr Direktör Gaudelii sällsporda energi och många uppoffringar, under dessa 2:ne säsonger fått upplefva. Insändaren tror, att denna lilla rekapitulation skall öfvertyga musikens och Operans vänner, att de till Hr Dir. Gaudelius alltid måste stanna i stor förbindelse, i det han för publiken gjort vida utöfver hvad man billigtvis kunnat fordra, och detta på ett sätt, som på det fördelaktigaste vittnar om Herr Gaudelii, redan under många år i Tyskland allmänt erkända, stora förmåga att ordna en scen. Som emellertid fakta alltid tala bäst. vill insändaren, utan alla vidare omsvep, öfvergå till uppräknandet af de olika Operor, som under dessa 2:ne säsonger halva gått öfver vår scen, samt till omnämnandet af de utmärktare artister, med hvilka vår publik, genom Dir. Gaudelii artighet, fått göra en bekantskap, som säkerligen under ingen annans direktoriat skulle bafva kommit oss till del. Följande 50 särskildta operor hafva här af Dir. Gaudelius blifvit gifna under de båda säsongerna: Mozart: Don Juan. — Figaros bröllop. — Enleveringen ur seraljen. — Trollflöjten. — Mozart och Schikaneder. C. M. v. Weber: Friskytten. — Oberon. Flotow: Martha. — Stradella. Lortzing: Vapensmeden. — Czar och Timmerman. Måehul: Joseph i Egypten. Gounod: Faust och Margaretha. Meyerbeer: Profeten. — Hugenotterna. — Robert af Normandie. — Dinorah. IIalöry: Judinnan. hoieldieu: Hvita Frun. — Johan fr. Paris. Osfenbach: Orpheus i underjorden. — Förlofningen vid lyktsken. — Fortunioes visa, Bellini: Norma. — Romeo och Julia. — Sömngåängerskan. — Puritanerna. Verdi: Trubaduren. — Rigoletto. — Hernani. — Nebucadnezar. Beethoven: Fidelio. Herold: Zampa. Donizetti: Lucrezia Borgia. — Belisa rio. — Kärleksdrycken. — Linda di Chamounix. — Regementete dotter. — Lucie fr. Lammermoor. Auber: Den stumma från Portici. — Muraren och Lässmeden. — Fra Dia volo. — Hin Ondes andel. — Maskeradbalen. Rossini: Barberaren i Sevilla. — Wilhelm Tell. — Othello. Nicolai: Muntra fruarne i Windsor. Marschner: Tempelherren och Judinnan. Balfe: ligenerskan. Foljande in-och utlåndska notabla artister hafva, genom Dir. Gaudelii föranstaltande, under många representationer gästat vår scen, nemligen: Fruarne Louise Michacli tr. Stockholm, Birde-Ney fr. Dresden, och Bertha Moser fr. Berlin; M:llna Mina Gelhaar och Eneqvist-Biondini fr. Stockholm, samt Sonieri fr. London. Herrarne Jos. Tichatscheck fr. Dresden, Emil Fischer-Achten fr. Danzig, Rud. Walin fr. Stockholm och Chaunier fr. Paris hafva äfven flersalldiga gånger upptrådt i gästroler, och eliten af Balletten från den Kongl. Theatern i Stockholm har äfvenledes icke så få gånger illustrerat vår scen. Att kunna hos sin Publik efterlemna minnen af ett sådant florilegium af operor, och detta med de högst få garantier, som — tvärt emot hvad man här kunnat vänta — blifvit Dir. Gaudelius till del, bevisar bäst den artistiska förmåga, ovanliga energi och redbarhet, som utmärka honom och en sådan man har anspråk på Publikens erkänsla. Hvarje vän af Operan gör honom ock säkerligen i afskedets stund full rättvisa, och hembär honom sin tacksamhet för alla de konstnjutningar han beredt vårt samhälle, som hädanester väl aldrig mera kommer att få höra någon hel opera, åtminstone ingen så god, som den man under de sista 2:ne vintrarne haft att glädja sig åt. De framstående talenter inom hans Opera-sällskap, som gifvit detsamma en så vacker relief, kunna vara försäkrade, att de hos alla musikens och sångens vänner härstädes alltid skola bibehållas i ett särdeles kärt och tacksamt minne. Musikvän. —