Article Image
ping gifva en konsert med biträde af dervarande Symfoni-sällskap. Också en present. Ett omkr. 8 dagar gammalt lefvande flickebarn blef häromdagen inlagdt i sörstugan till ett hus i Malmö, jemte ett bref till en derstädes boende gesäll, hvari denne anmodas om att tillsvidare taga vård om barnet, då penningar framdeles skulle skickas. Dessutom uttalades den önskan, att barnet i dopet måtte erhålla namnen: Thyra Wilhelmina. Den, som så oförmodadt erhållit denna troligen mindre välkomna gåtva, har anmält saken för polisen, men man har ännu icke lyckats upptäcka barnets moder. Sädestorknings-maskin. Ett pris af 200 rdr är af Södermanlands läns hushållningssällskap anslaget åt den som uppvisar en tjenlig och lättskött sädestorknings-maskin, beräknad för enskilda jordbruk. Skeppsbrott vid engelska kusten år 1865. Af engelska handelsrätten har nyligen blifvit upplyst, att förlusten af lif och egendom inom handelsflottan under de sista 5 åren utgjort i medeltal för hvarje år 358 totalt och 930 partielt förlista fartyg, hvarvid ensamt på kusten 875 personer årligen tillsatt lifvet, på samma gång som år 1862 öfver 4,000 och 1863 öfver 5,000 menniskor blifvit frålsade dels genom räddningsbåtar, dels genom andra frivilliga medel. Antalet skeppsbrott uppgick år 1865 till 1,774. Rörande förlusten af britiska fartyg på utrikes resor ha inga fullständiga statistiska upplysningar kunnat erhållas. De sista stormarne ha säkert i en fruktansvärd grad ökat skeppsbrottens antal för i år. Den långt öfvervägande största delen af denna förlust kan, enl. anställda undersökningar, härledas från okunnighet, försumlighet vid sjökortens rådfrågande, vid lodningen o. s. v. och andra grofva fel. Det är nu upplyst, att ångs. Londons törolyckande törnämligast kan tillskrifvas bristen på stora luckor af erforderlig styrka; några starka dylika skulle ha frälsat 220 menniskors lif och egendom för öfver 31; mill. rdr rmt. Det är likaledes bevisat, att en viss klass fartyg äro byggda endast för snabbgående utan hänsyn till säkerheten. Okunnighet i styrmanskonsten samt brist på nödig inöfning i ombord förekommande arbeten och erfarenhet i navigationen, höra också till de mera i ögonen fallande orsakerna. Förlusten af fartyg tillhörande krigsflottan uppgår icke till af medelförlusten inom handelsflottan och det tvorde, efter en hög auktoritet inom engelska marinen, kunna antagas, att tvenne onda ting på senare tider insmugit sig vid handelsflottan: pro primo antagandet ar sådana besättningsmedlemmar som den kongl. marinen icke skulle vilja anförtro det simplaste arbete ombord, och pro secundo fartygens bemannande med utländningar som ofta äro alldeles odugliga till sjötjensten. Såsom ett botemedel mot den ständigt tilltagande massan af skeppsbrott anbefalles den största möjliga utvidgning af räddningsbåts-institutionen, utan utt göra denna (som lord Malmesbury nyligen reslagit i Parlamentet) till en regeringens uffär. Denna privata institution, som för 12 i 14 år sedan endast hade 12 räddningsbåtar, har nu en flotta på 162; dess årliga inkomst, som då var omkring 3,600 rdr rmt, uppgår nu till öfver en half mill. rdr. Den har sedan dess stiftelse redan bidragit till räddandet af omkring 15,000 menniskolif och har redan mvändt en summa af nära 2 2 mill. på anordnandet af sina räddningsstationer. Den anda af humanitet och hjeltemod som denna privata förening har väckt — anmärker en engelsk tidning — Åär det omöjligt tör någon regering i verlden att skapa eller vidmakthålla.

16 mars 1866, sida 3

Thumbnail