(Insändiy Pitprops-produktionen-. En bruoksegare har under den 9 d:s låtit i Stockholms Börsoch Handelstidning införa en artikel, hvari han söker åskådliggöra den stora fördel landet har genom pitprops-exporten och hvarigenom han på samma gång tror sig ha bevisat, att pitprops-produktionen, ordentligt skött, skulle lemna en afkastniug af 30 rdr pr tunnland: Den värde bruksegaren har dervid, ehuru han till grund för sina kalkyler lagt det i exporthamnarne gällande priset, likvisst glömt att inberåkna frakten dit, på samma gång han förgätit att i sina beräkningar upptaga de kostnader (arbetspenningar och hästar) som måste bestridas, innan man får någon pitprops att sälja. Insändarens mening är nu endast att söka visa den verkliga afkastningen af skogen genom pitpropsförsäljningen, i det hopp att kanske en eller annan producent derigenom skall komma att inse, att han vid denna affär icke ens har sitt arbete betaldt och ännu mindre någon vinst af skogen. Priset på pitprops i större partier lärer, efter Ins. af en uppköpare af denna artikel lemnade uppgifter, utefter jernvägen variera, alltefter afståndet, varan fritt levererad vid jernvågsstationon, mellan 55 och 60 rdr pr 1,200 fot, minst 3 tum i topp. Om man sålunda antager det högst beräknade priset, erhåller pitprops-afverkaren af i tunnland skog efter 20 års skörd — enligt bruksegarens egen uppgift uppgaende till 3,000 stammar — 6,000 st. pitprops a 6 fot -Z 36,000 fot eller 180 rdr. Men dessa 3,000 stammar skola äfven fällas, afsågas på trenne ställen, barkas och sammanföras. Enligt Ins. lemnade uppgifter, kan en flitig arbetare ej på en dag medhinna mera än att fälla 30 stammar, afsåga dessa på 3 ställen samt barka och sammanföra dem, hvadan sålunda för åstadkommande af dessa 6,000 st. pitprops i första rummet åtgå 100 mansdagsverken. Härtill kommer gedan transporten till jernvägsstationen. Ins. har fått sig uppgifvet att hvarje häst, enär skogsvägarne äro dåliga, ej gerna kan belastas med mera än 180 a 200 fot pitprops, och då med säkerhet kan antagas, att de flesta af afverkarne ha minst 1 och en half mil till stationen och en häst ej rimligtvis bör beräknas kunna tillryggalägga mera än 4 och en halt mil om dagen, åtgå sålunda för transporten af dessa 26,000 fot 120 mansoch 120 häst-dagsverken eller tillsammans 220 mansoch 120 häst-d:o. Det bör ej vara svårt att inse, att med ofvan beräknade försäljningspris, skogen ej kommer att ge ett öre i afkastning och att arbetspenningen för såväl dagsverkaren som hästen blir obetydlig. Ins. är också för sin del fullkomligt öfvertygad om, att en driftig och flitig arbetare öfverallt i Sverige skall bättre kunna