Article Image
produkterna af de nyss öppnade stenkolsverken vid Wram och Walläkra, beslutit att i) närheten af Helsingborg anlägga ett bruk för förädlingen af sina jernmalmer. Detta företag lär redan vara så långt avanceradt, att man oförtöfvadt kan vänta dess realiserande. Slutligen är löjtn. Gagner f. n. sysselsatt med att anställa terrainundersökning för anläggandet af en spårväg, som är ämnad att förbinda Wram å ena sidan med Södra stambanan vid Hessleholm och å andra sidan med Landskrona—Helsingborgs jernvägar. För denna anläggning lär man lyckats intressera engelska kapitalister. Armeförvaltningen har d. 10 d:s till kanslister i dess fortifikationsdepartement och advokatfiskalskontor utnämnt och förordnat t. Lindbohm. Stockholms vinterslora. D. 26 d:s plockades vid ett litet s. k. sommarnöje å Panviksbergen blommor och friska blad af följande växter: Blommor : Vinca minor, Bellis perennis, V iola tricolor, Primula elatior, Lamium purpureem, Veronica Chamiedrys, Senecio vulgaris, Thymus serpyllum, Thlashi, AIsinella, Vaccinium Vitis idea. Friska blad: Galeopsis, Rosa rubiginosa, Genista, Geranium rotundifolium, Malva rotunditolia Chrysanthemum, Saxifraga, Galium verum, Hesperis matronalis, Ånthemis, Matricaris chamomilla. Ett slags Salmonidres. Snickaren C. G. Hallberg i Kristianstad, som af f. dragonen Rask är anklagad för beskyllning om mordbrandsanläggning, har nyligen fått sig tillsänd en anonym skrifvelse, deruti. Hallberg uppmanas att söka förlikning med nämnde Rask, emedan Hallbergs sak säges vara mycket illa anskrifven i kongl. hofrätten, och förmenar brefskrifvaren att det lämpligaste sättet för förlikningen vore, att Hallberg vidtalade en ingeniör Ståhle i Kristianstad att skaffa Rask anställning vid jernvägen. Ny angbatskommunikation. Sedan ett bolag under förl. år i Stockholm bildat sig för direkt ångbåtsfart mellan Stockholm och Hamburg genom Rendsburgs kanal, komma att under innev. års seglationstid nämnda bo lags tvenne vid Bergsunds mek. verkstad under byggnad varande lastångare Mercur och Iris att underhålla regulier förbindelse mellan Stockholm, Ystad och Hamburg via Rendsburgs kanal. Det ena fartyget är redan i sjön och under uppriggning. er aw Am luftan har I

30 januari 1866, sida 3

Thumbnail