Article Image
hi-ti. Ryssarne hafva redan gjort mycket för landets uppkomst; vid kusten ha de, töruton Nicolajevsk, anlagt Alexandrotsk vid kastriebugton, konstantmovsk vid Barakutabugten och Vladivostok vid victoriabugten; Nicola jevsk är en fullständig frihamn, och statio nerna vid den på en sträcka at mer än 30 mil från utloppet under sommarmånaderna segelbara Amurtloden, hvilken lemnar herrlig Jagt och fiske, besökas s. n. redan af 30 a 40 angare, hvilka till största delen gå för rege: ringens räkning och tillhöra henne. Denna sista omständighet är betecknande för förhållandena. Ännu ligger landets industriela och kommersiela utveckling så godt som uteslutande i de ofsicielas händer, ock förseendet af behotven i de talrika flodock sjöstationerna, hvilka hvardera ha sin lilla omnejd, ger impulsen till uen hufvudsakliga handelsföorrätiningen i landet; isynnerhet behöfvas stora qvantiteter mjöl, och det är naturligt, att regeringen i så fall håller sig torkadt ryskt rågmjöl, hvars anskaffande och öfverförande till Nicolajevsk, eller en och annan af sjöstationerna, ärligen bortslutas i Pekersburg. Eftersom segellartyg behötva 5 å 6 månader för att göra resan från Östersjön till den tartariska hafsbugten, och då ankomsten dit i följd af is icke bör ega rum törrän i och efter maj månad, börja alskeppningarne helst icke ske före Dec. månad. Men skeppsfarten på Neva afbrytes vanligen mycket tidigare på vintren, och mjölet tores då antingen törut på mindre fartyg will Danmark, hvarifrån det vid den lämpligaste tiden sedan expedieras vidare (älven råg i omalet tillstånd föres, till förädling å Danmarks ångqvarnar, stundom dit till samma ändamål), eller ock inlastas det flera veckor för tidigt direkte irån Petersburg, i hvilket sall de lastade sartygen afvakta rätta afseglingstiden på danska eller andra säkra ankarplatser. Detförra alternativet skall kunna bli det vanliga, om den påtänkta nya hamnen norr om Kronoborg kommer till uttorande, emedan denna troligen skall förbli istri hela vintren igenom. För denna mjöltransport till Amurlandet, hvilken förtjenar de nordiska skeppsredarnes synnerliga uppmärksamhet, vare sig att den sker från Neväfloden eller Oresund (eller vestra kusten at den skandinaviska halfon), ha hittills begagnats fartyg af den mest olika drägtighet, trån 60 ull mer än 200 läster. Fraktsalsen har varit och är mellan 4 p. 10 sh. sterl. och 5 pund pr ton, hvarat en tredjedel godtgöres genast vid konossementets undertecknande, en mindre del, om så önskas, på destinationsorten för möjliga utgisfver der, och aterstoden upptages genom vexel på London at redaren, så fort attest om lastens riktiga afleverering atgilvits. Skeppsoch hamnatgitter beräknas icke i Nicolajevsk, och vanligen bogseras fartygen utan omkostnad för dem af ryska regeringsångare från Kastriesbugten upp till denna lossningsplats. Det är ringa omkostnad och omak förenade med anskaffandet af barlast; snabb expedition samt utbogsering mot billig ersättning hör till ordningen för dagen. Alldenstund första klasseus skepp al c:a 150 lästors drägtighet så till vida särdeles väl egna sig för turen, som det i Amurflodens mynning vid högvatten icke linnes mer än 12 till 14 fot vatten och man dessutom från rysk sida helst undviker at lemna större laddningar åt ett fartyg, är det en mycket lycklig omständighet, att detta slags fartyg just äro de fördelaktigaste vid den kinesiska kustfarten, hvartill de till Amur landet utgående fartygen närmast äro hänvi sade med hänsyn till vidare sysselsättning Man har i så sall att välja emellan: att i Ba rakutabugten hugga och inlasta trä, som mec någon vinst kan säljas i Shanghaibugten, el ler att genast och blott med ballast afgå til den andra kinesiska hamnen Niuchuang i Pe chele-bugten, der, under loppet at våren ocl sommaren, trakt at ärter, bönor och oljekako till en sydlig kinesisk hamn vanligen kan å till antaglig frakt.

29 december 1865, sida 2

Thumbnail