I våra dagar, då folkundervisningen är ett bland de ämnen, som mest och med rätta sysselsätter ej blott tänkarnes och statsmakternas, utan äfven den stora allmänhetens uppmärksamhet, är hvarje bidrag till utredning och tydliggörande at detta tidens stora problem synnerligen kärkommet. De iakttagelser, som vår stads aktade folkskoleinspektor sammanfattar uti den bok med ofvanstående titel, hvilken vi härmed vilja hos allmänheten förtjenstenligt förorda, äro gjorda med god blick för sakförhållandena och resultater af ett i sjelfva ämnet bepröfvadt och förtaret omdöme, hvadan de för männen af facket utan tvifvel äro särdeles undervisande, likasom de genom den lätta och för alla tillgängliga form, hvari de framställts, äro åtkomliga och njutbara för en och hvar. Af synnerligt intresse äro de sidor, å hvilka fört. skildrar skolornas ställning och organisation i Schweiz, hvilken framstår, synes det oss, i flera fall som ett mönster och önskningsmål för äfven svenska folkskolan. En blick på författarens framställning visar äfven