ir, liksom alla äldre byar, mindre väl bebyggd, men hvarje nytt hus som på senure åren blifvit uppfördt har nästan utan undantag vacker arkitektur. Låtom oss emellertid hålla oss till vår ofärdiga stads omgifningar. Dessa genomskäras nu i alla riktningar af präktiga chaussåer sam milslångt med stora omkostnader blifvit anlagda alldeles utan höjningar eller sänkningar på denna kuperade mark, hvarest granit och andra bergarter sticka upp öfverallt. Dessa, i förening med jernbanorna till Eidswold och Kongsvinger, ha dragit det inre landet till oss på tjugo mils afstånd, och dagligen så vi t. ex. mjölk, smör, bär 0o. s. v. från de sydliga trakterna af Mjösen, medan de sig alltjemnt utvecklande ängbåtsförbindelserna ha gjort städerna utefter hela kusten ända ned till Kristiansand helt och hållet beroende al vårt handelsstånd som förser dem med varor en gros. Så betydlig är införseln till Kristiania nu för tiden, att stadens tullintrader årligen belöpa sig till 1,050,000 spd., eller mer än en tredjedel af hela landets. Det bästa bevis på stadens tillväxt är att tulluppbörden för 10 år sedan blott belöpte sig till 600,000 spd. Tillväxten är så jomnt progressiv att många af oss kunna vänta att få se Norges. hufvudstad som en stad på 100,000 innevånare.