rån en mänga af mattslipade glaskupor omgifna lampor, och omkring den sista afsatsen afj trappan, der den förer upp i trapprummet, var hela fönsterväggen, ända upp till taket täckt af lefvande växter, med en ram nedomkring af de mest välluktande, prunkande blommor. Detta trapprum, der man, efter att hafva stigit upp för den mystiska trappan, åter inträder i den ljusa, eleganta praktvåningen, är serdeles smakfullt dekoreradt. Väggarne äro försedda med nya, moderna gobeliner, i ornamenter på grå botten med blåa ramar och för öfrigt infattade i rikt ornerade, förgyllda baguetter. Möblerna i detta rum äro också öfverklädda med samma slags moderna, eleganta gobeliner. Allt boiserie är här förgylldt och måladt i med guldet harmonierande ton. Ljuskrona och kandelabrar äro af sachsiskt porslin. Till höger innanför detta täcka, dyrbart ornerade gemak kom man in i ett särdeles vackert rum, med väggarne klädda med äkta japanesiskt siden samt gardiner af och möbler öfverklädda med siden af samma slag, detta senare imitation och tillverkadt hos br Mineur. Så väl det der befintliga bordet som hela den öfriga möbeln är af ebenholz och bronz, svenskt arbete af snickaren Clifford. Här fanns jemvål en dyrbar chinesisk skärm, utmärkt väl arbetad. Innanför detta rum var damernas toilettrum. Men, om vi, sedan vi kommit upp i trapprummet, begifva oss rätt fram, inträda vi i f. d. vestra bönkabinettet, numera Porslinsrummej, ett litet det allranäpnaste rum, der spisel, athenienne, ljuskrona, kandelabrar, bord och stolar m. m. äro dels belagde med, dels helt och hållet gjorde af porslin. De rika dörrdraperierna äro här utaf österländskt, tjockt tyg, inväfdt med guld. Stolarne äro öfverklädda med och fönstergardinerna gjorda af blått siden med gula fransar. Från Porslinsrummet, till venster hvarifrån den förr beskrifna Röda salongen är belägen, fortsätta vi nu vandringen in i Galleriet, hvilket rum, för astonen försedt med rikliga buffeter, för öfrigt i dess nuvarande skick är förvandladt till ett tafvelmuseum, der nordens konstnärer äro värdigt representerade. Men, hvarthän skola vi väl, utan att göra oss skyldige till brist på 4förståsigpåareskap, först vända våra blickar? Skola vi betrakta och beundra lappbrölloppet, eller den friska dalkullan, det afrikanska bataljfältet eller de romantiska manskensstyckena, de norska, natursköna vyerna eller den sköna Aslög? Vi stanna härvid i valet och qvalet och låta hvar och en följa sin egen smak samt åtnöja oss med att uppräkna namnen på åtskilliga af de konstnärer och mästare, hvilka här lemnat de vackraste bevis på att målarekonsten florerar och idkas med lika framgång i norden som i södern. Konungen har här målat 3:ne nordiska landskapstaflor och vidare finna vi taflor af: N. Andersson, A. Askevold, H. A. Ankarcrona, Berger, Alb. Berg, E. Berg, Baade, Blomer, Boklund, Billing, F. Dardel, C. DUncker, Eckersberg, Gude, Hockert, P. D. Holm, Kjörboe, Kappelen, M. Larsson, E. Lundgren, Lönnroth, Lindholm, Malmström, Hj. Mörner, Nordenberg, C. Plageman, Södermark, Stäck, Tideman, Wickenberg, Westin, Wallander, Virgin, Winge, Wetterling, C. Wahlbom m. fl. För att kunna placera de å fönsterväggarne befintliga taflor i fördelaktig dager, äro dessa fastgjorda å på gångjern rörliga skärmar, så att de kunna vändas vinkelrätt emot fönsteröppningarne. I alla dessa, 7 till antalet, voro nu anbragta lefvande växter, och framför dem voro placerade omkring 4 alnar höga, förgylda kandelabrar, med 25 ljus i hvardera. För öfrigt erhöll rummet derjemte belysning från 4, på sidorna om de båda spislarne, å väggarne placerade ljusarmar, med 11 ljus i hvardera samt från 4 bronzfigurer med ymnighetshorn, hvilka hade sin plats, 2:ne på hvardera spiseln. Taket, renoveradt, så att de derå befintliga vackra målningarne numera framkommit i full dag, är måladt af Pasch. Takmålningarne i åtskilliga andra rum äro dels af Pasch, dels af Taravalle. Den här befintliga, särdeles vackra förgyllda möbeln, hvarå trädvirket ärggjordt af snickaren K. Edberg, är öfverklädd med rödblommigt siden med buketter af blandade blommor, af utmärkt qvalit och fabriceradt af sidenfabrikör Almgren. Bakom den med vermeil-serviser och öfriga bordprydnader samt utsökta rätter ornerade stora midtelbuffeten, som omgafs ai höga, tropiska vexter, stod, dold af ett rödt sidendraperi, Svea lifgardes musikkår. Denna, anförd af direktören G. Rosbeck, utförde under de 2:ne timmar, från kl. 11 till i, som soupern för såväl de kongl. personerna som samtlige gäster serverades i detta galleri, taffelmusik. I de på andra sidan om detta galleri befintliga rummen, hvarå reparation änuu icke är börjad, voro spelbord iordningställda, at hvilka dock högst få anlitades. 2 Efter soupern dansades ännu ett par danser och först kl. halt 2 på morgonen slutades denna vackra, väl arrangerade och högst animerade kongl. bal. Christina Nilsson har, såsom vi i vårt lördagsnummer berättade, d. 23 sistl. Febr. på Theatre Lyrique debuterat i Trollflojten som Nattens drottning. Alldenstund denna opera då för törsta gången gafs fullständigt i Paris, innehålla derv. tidningar vidlyftiga expos6er af librettons innehåll. Utförandet i allmänhet tyckes ha hänfört parisarne, och icke minst har, att döma af tvenne tidningar som hittills hunnit fram till oss, vår unga utmårkta landsmaninna Christina Nilsson dertill bidragit. Sålunda yttrar sig en korrespondent till ÅÖInde Belge: M:lle Nilsson har blott tvenne arior i partituret att utföra — tvenne arior, i hvilka svårigheterna och särskildt det höga registret till en svindlande grad taga rösten i anspråk. Hon har löst sin uppgift med en lycka som motsvarar hennes djerfhet, och den andra a de båda ariorna begärdes dacapo under hela teatersalongens entusiastiska applåder.