Göteborg d. 10 Februari 1865. Nytt jernvägsmissöde. Den starka kölden är till synnerligt mehn för våra jernvägar, som ännu ej tyckas fullkomligt acklimatiserat sig. Banan får — frostknölar och hjulringarne springa i kölden som glas mot besagde knölar, hvilka bildas derigenom att det vatten som här och der finnes fryser till is och dervid höjer upp både ballast, sleepers och skenor. Dylikt ha vi ej förut i Sverige erfarit, men också ha vi ej på länge haft så stark och jemn ihållande vinter, och icke heller ha snälltågen förut gått med sådan hastighet som nu är fallet. I går tilldrog sig tillfölje af dessa samverkande orsaker ånyo ett missöde, hvilket lyckligtvis liksom det förra aflopp utan att medföra skada för någon menniska. Vid half nio-tiden sprang mellan Foglavik och Sörby på härifrån uppgående snälltåget, en hjulring å den i tåget främst gående godsvagnen. Denna slet sig lös från tendern och stjelpte likt en vanlig simpel rapphöna vid sidan af banan. I fallet drog den med sig den närmast derefter kommande postkupn. Tvenne af de följande passagerarevagnarne gingo äfven ur spåret, men föllo ej omkull. Banan skadades något, så att den på detta ställe för dagen ej kunde befaras. Till i dag troddes banan åter blifva klar. Ingen person led som sagdt den ringaste skada. Med den hvarje större tåg åtföljande elektriska telegrafapparaten telegraferades till närmaste station om missödet. Från Falköping utsändes nu extratåg för att afhemta passagerarne såväl på snälltåget som på de senare anländande ordinarie tågen, likasom passagerarne på de från norr och Södra stambanan kommande tågen befordrades till det skadade stället, hvaritrån de vidare befordrades nedåt med extratåg, som hitväntades först vid 1-tiden i dag på morgonen. Vi kunna i afseende på dessa arrangementer ej undertrycka en anmärkning, hvilken vi dock ej veta om den gäller posten eller jernvägen, den nemligen, att intet hinder borde ha mött för att med extratåg, hvilket blott behöft bestå af lokomotiv och en vagn, transportera den med snälltåg söderifrån kommande posten från skådeplatsen för den äfventyrliga tilldragelsen och vidare nedåt Westra stambanan. Att passagerarne fingo vänta några timmar i Falköping innan resan kunde fortsättas var kanske nödvändigt och är i alla fall för en gång af föga vigt; men att den utrikes posten, som eljest skulle ankommit hit igår vid middagstiden, i stället ej anlände förrän för sent att igår afton utdelas, är väl starkt, då intet annat hinder förefunnits än några få fot af banan som blifvit intrafikabla. Operan. Recettspektaklet för hr FischerAchten igår afton, då Rossinis Othello uppfördes för första gången, gafs för mycket godt hus, och såväl recettagaren som m:ll Holland, hvilka särdeles förtjenstfullt utförde de båda hufvudpartierna (Othellos och Desdemonas) rönte mycket bifall samt inropades flera gånger. Hvad birollerna i operan beträffa, är det oss ett nöje att erkänna det m:ll Hain sjöng Emilas parti öfverraskande korrekt. Hr Funck som Jago var under medelmåttan. Hr