lunno sig ännu igår vid middagstiden i Falköping, emedan intet tåg kunnat passera söderut. Snälltåget från Jönköping måste stanna på Wartofta station, och blefvo passagerarne med detta tåg välvilligt inbjudna och gästfritt mottagna på Wartofta egendom af dennes egare, hr löjtn. Storkenfeldt. Det från Malmö afgående snälltåget måste stanna öfver natten i Nässjö och fortsatte igår resan till Jönköping, derifrån det först idag afgår. Blandade tåget från Göteborg till Örebro måste qvarstanna i Hallsberg, der det ännu igår qvarlåg. Lördagens snälltåg från Göteborg fortsatte resan till Orebro. Vid Mosås lärer lokomotivets kol och vattenförråd ha blifvit uttömdt under den beständiga kampen med drifvorna. Lokomotivet afkopplades och gick ensamt in till Örebro för att hemta dessa nödvändighetsartiklar, men då det kom tillbaka hade en dritva bildat sig som hindrade lokomotivet att nalkas tåget och hvars motstånd blott genom en ansats kunde öfvervinnas. Lokomotivet backade litet och rusade mot dritvan, som ganska riktigt fick gifva med sig. Maskinen kunde dock ej såphastigt stannas att icke sjelfva tåget fick sig en lindrig knuff, hvilken störtade åtskilliga passagerare, som väl aldrig tänkt på en ömsesidig omfamning, något omildt i hvarandras armar. Ett och annat skrubbsår lärer ha blifvit följden af denna jernvägssammanstötning?. Såsom nyss nämndes, blef uppgående Alingsåståget nödsakadt att nära Partilled lemna efter sig trenne passagerarevagnar. Trots denna lättnad hann det dock först kl. 9. e. m. fram till Alingsås, i stället för kl. 4. Då bortskottningen af de stora snömassorna på banan naturligtvis icke kunnat förviggå så hastigt, att trafiken igår kunde blifva ens någorlunda obehindrad, afgick icke igår något tåg från Göteborg, lika litet som från Stockholm och Malmö. Här i Göteborg föll snön under fredagen och lördagen, tillfölje af stormen, särdeles ojemnt, hvarföre åtskilliga ställen ännu ligga fullkomligt bara. Som emellertid den efter stormen inträdda friska och klara vinterluften var särdeles lockande, torde det väl varit få af stadens slädor som igår icke voro i rörelse, och de medlemmar af Göteborgs samhälle som ställa sina gångare till allmänhetens törfogande voro helt visst lika belåtna med sin dag som de resp. trafvarne sjelfva voro motsatsen. Den efter skridskoåkning lystna ungdomen måste, trots kölden, inskränka sina exercitier till Vallgrafven och hamnkanalerna, emedan Göta Elf ännu går öppen. Carlsdagen sistl. lördag högtidlighölls genom salut och flaggning från stationshuset, Navigationsskolan samt i hamnen liggande fartyg. På aftonen var subskriberad assemblöe i Börsens festivetetsvåning. Före dansens början utbragte landshöfdingen grefve Ehrensvärd i vackra ordalag ett lefve för hans H. M:t Konung Carl XV, hvilket efterföljdes af lifliga hurrarop samt folksången. Balen börjades derefter med en promenadpolonäs som öppnades af chefen för Göta artilleri-regementet öfverste Berg, förande grefvinnan Ehrensvärd. Dansen fortsattes sedan med mycken liflighet tills efter midnatten. Postgången har under de senast förflutna dagarne, tillfölje af de snömassor som hindrat bantågens resor på vestra och södra stambanorna, kommit något i olag. Sålunda ankom lördagens snälltågspost från Stockholm först igår tidigt på morgonen och utdelades kl. 9 s. m., och gårdagens post från Stockholm äfvensom de i lördags och igår förfallne utrikesposterna voro ännu igår afton icke anlända. På grund af sistnämnde omständighet ha i dagens tidning inga underrättelser från utlandet kunnat meddelas. Fartygsförsäljning. Genom skeppsmäklarefirman F. II. G. Wessberg har norrlandsbriggen ÅEspelina, mätande 138 sv. läater, försålts till rederi härstädes sor en summa af 16,000 rdr rmt. Halländska angbåts-aktiebolaget torde vara det ångbåtsbolag som under det senast förflutna seglationsåret gjort bland de briljantaste affärerna. Årsberättelsen för sistl. år utvisar neml. en bruttoinkomst af rdr 462,524: 10 (mot rdr 237,473: 48 år 1863) samt ett öfverskott af rdr 223,534: 33 (mot rdr 73,469: iiioooi 12 av