Article Image
IITCLCOTOILIOBISKA IAKLLMRBGÖISOTLT. 23 i la Fig OM so oz SEA 5 E 38 Fe 38 22 3 2 kaj In S. Å i ? —. 31 8 25,110 — 0.2 NO. 1 Mulet. — ) 2 258,254 — 1,4 NV. 1 D:o. — . 19 25,372 — 3,0 Lugnt Klart — 1 8s 25,449 — 5,6 Di0o. D:0o. — 2 25,560 — 6,0 D:0o. D:o. — 1 9125,605 — 7,5D:0o. D:o. — Bantägssammanstötningar. Till Redaktionen af Göteborgs-Posten. Den senaste svåra jernvägskollisionen bör gifva nhvar anledning att öfverväga ej allenast huru sålana för framtiden skola kunna undvikas, utan äfven muru faran för passagerare vid sådana tillfällen må tunna minskas. Ett enkelt medel i detta hänseende, om besynnerligt nog ej redan blifvit infördt, är att sassagerare ej anvisas plats i de trenne första och renne sista vagnarna af tågen, som alltid böra börjas och slutas med godseller bagagevagnar. — Erfarenieten har nemligen visat att, äfven vid hättigare kolliioner, i de flesta fall de svåra följderna deraf inkränkas till dessa vagnar. Efter hvad Ins. tror sig veta har föreskrift i nämnde dnseende i Frankrike länge varit gällande, och för io år tillbaka sammanträffade Ins. i Paris med en andsman, som vid en jernvägskollision blifvit skadad amt fordrade och blef tillerkänd stor ersättning, enlast på den grund att han haft plats i en af de tre ista vagnarna. Ins. omnämner dessa förhållanden, på det att deamma genom Red. må blifva offentliggjorda och den igtiga reformen förordad. 3

2 januari 1865, sida 3

Thumbnail