llandels-underrättelser. GÖTEBORG d. 8 Oktob. Under veckans senare hälft har väderleken, fastän stundom disig och mulen, dock i allmänhet varit vacker och regnfri vid mild temperatur om dagarne men rätt kyliga nätter. Vinden har öfverhufvudtaget hållit sig ostlig. I skeppsfarten har under hela veckan, på grund af den för insegling nästan oafbrutet motiga vinden, stillhet varit rådande och srån utrikes hamnar ankommo endast från och med sistl. Lördag 12 segelfartyg; de anlända utländska ångbåtarnes antal uppgick till 11. Med dessa 23 fartyg tillfördes följande laddningar: 1 socker från Matanzas, 1 salt från Lissabon, 4 kol från England, 1 råg, 1 mjöl och 2:ne raps från Danmark, 2 sill från Norge och 10 styckegods från div. platser; det återstående ena fartyget var i barlast. Till inländska hamnar längs kusten expedierades omkring 30 fartyg och från nämnde platser ankommo 14 stycken, medförande något bränvin, spanmål, potatis m. m. — Metall-exporten var återigen under denna vecka ganska betydande, men trävaruskeppningen ungefär som veckan förut; skeppningarne, som verkställdes med c:a 35 fartyg, upptogo följande qvantiteter af hufvudartiklarne: 31,662 ctr. metaller (hvaraf 20,532 ctr. stångjern, 500 bunkar stål, 139 kist. spik, 476 ctr. blyglans), 8,686 tolft. plankor och bräder, 31,970 st. grufstolpar, 1,443 st. tillhugget timmer, 510 par åror ärämnen. 17,307 k.f. hafre, 1,569 k.f. linfrö m. m. Fraktmarknaden är stilla och utan anmärkningsvärda afslutningar. Frakttillgången är numera ganska obetydlig, men dock betingas för de ordres som finnas inne villigt senaste raterna. På barlastjern för seglande fartyg till kolhamnar råder nästan total brist, emedan större delen af det jern, som funnits att tillgå, upptagits af de häremellan och Hartlepooligående ångare till vida lägre frakt än hvad pr seglare kunnat betingas. Den ihållande ostliga vinden har hindrat fartyg att inkomma, men flera äro under väntan och torde vara att emotse så snart vinden kastar om. — Af ankommande svenska fartyg lägger större delen upp för vintern. Nedanstående fraktslut ha under veckan blifvit bekantgjorda, neml.: Härifrån till Newcastle å 30 sh., till London 46 sh., och 10 sh. pr ton barlaststål, till alternativt Stockton eller Middlesbro 35 sh. på förra och 30 sh. på senare platsen, — allt pr std. plankor; vidare till Newcastle 28 sh. in full pr std. grufstöttor jemte gratifikation; härifrån till Amsterdam 18 fl. 5 proc. pr läst jern alun; till Boston (N. A.) 35 sh. 5 proc. pr ton jern. — Vidare slutades från Sunderland till Göteborg a 7 Åpr keel stenkol, från W. Hartlepool till Kongsbacka 8 Å pr d:o d:o, från Kongsbacka till W. Hartlepool 38 sh. in full pr std. grufstöttor, från Pilkrogsviken vid Södertelje till Middlesbro 23 sh. in full pr ton jernmalm, från Kalmar till europeisk Medelhafshamn (Gibraltar för order) 124 å 126 fres 5 proc., från Ljusne till Alexandria 145 fres 5 proc. samt från Kristinehamn till Mossviken i Norge (fl. fartyg) å 28 öre 5 proc. pr ctr jern. Varumarknaden har sedan förra börsdagen ej undergått någon förändring utan råder alltjemt flauhet i alla brancher. — Penningmarknaden är fortfarande beqväm till gällande diskonto. Spanmål. Den rådande stillheten i marknaden har under senare delen af veckan så tillvida gifvit med sig, som någon liten tillförsel af råg och korn egt rum från Danmark och Skåne. — Hvete. Af årets skörd anlände i dagarne ett parti från Westergötland, hvilket var såldt på förhand och lär ha betalts med c:a 2: 86, hvilket fortfarande är medelpriset för vacker vara. — Råg. En last dansk vara har i slutet af veckan ankommit, och fordrade innehafvaren att börja med 2: 6, men sedermera lära försäljningar ha fö