karen Hellmans i Dahl, Ljungby socken i Ualland, nya och vackra byggnader, hvilka voro försäkrade i länets brandstodsbolag, men så lägt, att förlusten blir betydlig. Elden lärer uppkommit genom oförsigtig tobaksrökning. — Natten ull den 9 d:s har på Aspö egendom inom Skötde landssocken en tlygel byggnad nedbrunnit. Elden tros hafva uppkommit genom sjeltantändning af någon stock, som legat för nära muren och blitvit upphettad tillfolje at stark eldning för brödbakning. Byggnaden, som tillhörde kapt. A. Påhlman, var brandförsåäkrad. — Natten till d. 15 d:s kl. mellan 2 och 3 på morgonen utbröt eldsvåda i ladugärden å den hr Å. Winterkorn tillhöriga egendomen Elnebacka i Krokstads socken at Bohus län. Ladugården, som innehöll tänus och stall, nedbrann, dervid 25 st. tär blefvo innebrända jemte gårdens redskap, men nötkreaturen och hästarne räddades. Armeåtns gevär. I anledning af Krigskollegii gjorda hemställan om de nuvarande beväringsgevärens utbytande mot infanterigevär af tidsenligare boskaflenhet, har K. M:t den 27 sistl. Juli förordnadt, att, så fort ske kan, till de värfvade och roterade infanteriregementena skola från Kronans förråd utdelas nya slätborrade gevär af 1845 och 1849 årens modeller för effektiva styrkan jemte det antal reservgevär, som är bestämdt att begagnas i vanlig tjenstgöring och under exercis; — att de af samma regementen nu innehatvande slätborrade slaglåsgevär skola öfverlemnas till beväringsförräden, efter den af Krigskollegium uppgjorda fördelning, och fyllnaden i erforderliga gevär i Kronans förråd; — samt att, med undantag för Smålands Greadierbataljon, hvilken at förekommen anledning må tillsvidare bibehålla sina nu begagnade gevär, öfriga i beväringsförråden nu varande gamla tlintlåsgevär skola, efter atsättande af nödigt antal deraf till bajonettfäktningsgevär åt regementena och kårerna, intagas till Kronans förråd, för att, enligt K. M:ts anvisningar, utlånas till exercisgevär åt frivilliga skarpskytteföreningar. Vid redskapsprofningen i Karlstad hafva bl. a. åkerbruksredskaper af Alex. Keillers Å Ciis tillverkning samt från Göteborgs Museum erhållit, erkännande genom meddeladt certifikat. Negativa jernvägar. I Nerikes nya Allahanda läses d. 17 d:s, sedan tidningen citerat Bastiats yttrande om ,luckornas princip, som tillämpad på jernvi ;sbyggnader kan bilda negativar jernvägar, följande: Hvad annat biord skall man tillägga Jernvägar, som, med dryga uppoffringar anlagda lör att befordra och lifva trafiken, stöta denna ifrån sig genom oresonligt höga frakttaxor, som icke låta rubba sig al de mest talande skäl? Kan man ej kalla statsbanan t. ex. från Göteborg till Örebro för en negativ jernbana, då, såsom vi tillförene visat, det icke bär sig att taga stenkol partivis (fartygslaster om tusentals tunnor) raka jernvägen från Göteborg till Orebro, utan att kolen i stället nodgas för den dryga prisskilnaden söka Örebro jernvägsstation på omvägen sjöledes öfver Stockholm oeh Schebäck, med flera omlastningar? Det blir nemligen inemot 20 öre dyrare för bvarje tunna stenkol att välja genvägen Göteborg—Orebro. Behöfdes nägon tillsats för att fullända den karrikatyr af jernvägsfraktanordningar, hvars grunddrag här repetitionsvis angisvits, så kunna vi nämna, hvad vi i dessa dagar ur bästa källa inhemtat, att nemligen Örebro gasverk, hvars stenkolsfrakter här äro i fräga, sett sig föranlätet att till det ytterst undvika beröringen med jernväg. Hittills har kolförrådet för vintern hvarje höst tagits från Schebäck på den lilla, Köping—Hultjernvägen tillhöriga banstumpen Schebäck-Örebro, invid hvilken gasverket är beläget. Härvid har jernvägsbolaget, aldrig bit bättre än stambanan, debiterat ett af konkurenebrist förklarligt pris, som tyder på prejeri. Omsider föll det gasverksstyrelsen in att söka undgå detta ytterligare uppskörtande, och man började — otroligt, men sannt! — underhandla om körning af stenkol på den mot jernvägen minst dubbelt längre och djupa körvägen från Schebäck till det vid jernvägsstationen liggande gasverket; och — hvad än otroligare är det befanns, att sådan körning låter verkställa sig icke allenast utan ökad kostnad, utan tvärtom med den relativt betydliga nedsättningen af 8 öre för hvarje femkubiksotmatt stenkol från Schebäck till Orebro. Aftal lär nu vara s utadt om uppforsling med dragare af det i höst vän ade stenkolspartiet. Hvad skall man säga om de principer hos trafikens ordnare, som framkalla så för vår tid abderitisku forslingssätt? Vederbörande lemna pätagligen alldeles ur sigte frågan, till hvilket billigaste pris fraktgods kan föras på jernvägarne; de fråga sig icke ens nog allvarligt: Huru högt kan jag töras beskatta tra fiken med utsigt att br hå!la den? — utan man tyckes unuerlåta all beräkning, allt aktgifvande på ställningar och förhållanden; man skär sig i tummen?, och — Örebro gasverk får på fabelaktiga omvägar från Sveriges vestkust till en jernvägs centralpunkt skaffa sig sina stenkol med tillhjelp vind, ånga och oxar, genom sjöar, slussar och landsvägar, en femdubblad väglängd med tiofaldig tidsutdrägt! Molins Bältespännare. Från Upsala skrifves: Af Molins Bältespännare har i dessa dagar en arbildning al gips blifvit uppsatt i salen å öfre våningen på Flustret, hvarigenom besökande äro i tillfälle att så skåda den vidt omtalade bältespännaregruppen i miniatyr. Den är nemligen här utförd i en storlek af 21, å 3 fot, piedestalen inberäknad. Såsom bekant utföras afbildningar i gips och brons at