IIvarjehanda. Musikaliska undervisningen. I Blekings-Posten läses beskrifning öfver tvenne al mnsikdirektören A. F. Meisner i Oskarshamn uppfunna instrumenter, afsedda för den musikaliska undervisningen: Det ena. eller den s. k. Telegrafen, beräknad att begavnas vid sang efter ziffror, är försedd med tangemer, vid hvilkas nedtryckning de ziflror, motsvarande skalans toner. äfvensom höjningsoch sänknings-tecken, hvilka tvärtigenom en öfver klaviaturen upphöjd svart tasla finnas skurne. blifva synliga. Genom denna sinnrika upptinning synas följande fördelar kunua vinnas, nemligen: 1:0 besparar läraren den icke obetydliga tid, som åtgår, för att på en vanlig tafla uppskrifva de olika ziffer-exemplet, som vid sångundervisning erfordras: :o kan ett större antal elever på en gång se och sjunga efter berörde ziffror, och 3:o kan både läraren spela och lärjungen sjunga 2, 3 och 4-stämmiga koraler efter denna telegraf. Emedan instrumentet visar 2iffran utan att angifva tonen, föreslår hr Meisner, att läraren bör till ledning vid undervisningen begagna psalmodikon, violin eller sin egen röst. Def andra instrumentet, som af uppfinnaren kallag Ögonklarer, afser äfven förutnämnde fördelars vinnande, och är, med få undantag, konstrueradt på enahanda sätt som telegrasen. Den hufvudsakliga skilnaden består deruti, att ögonklaveret, i stället för iffror på en svart tafla, framställer på en genomskinlig duk notsystemets 5 linier. uppå hvilka noterna, hvilka motsvara de tangenter, som på klaviaturen nedtryckas medelst en enkel mekanism, framträda. En förändring som till dess fullkomnande föreslås. vore den, att noten måtte på notsystemet framkomma samtidigt med de henne tillhörande korseller b-tecken, hvilka nu ensamt framträda. Kunde äfven taktstreck åstadkommas, skulle uppfinningens värde deraf ökas, emedan man derigenom egde tillfälle att jemte tonträffningen äfvenledes öfva eleven i taktsång; hvilken anmärkning torde böra gälla för begge dessa instrumenter. Teaternyheter från Paris. Victorien Sardou har för medlemmarne af Dejazet-teatern nyligen uppläst ett nytt stycke i två akter, hvilket har den provisoriska titeln: ,Hector. Hufvudrollen häri är skrifven för Dejazet sjelf. På nämnde teater förberedes uppförandet af ,,Camelia-enkan, en komisk epilog till Camelia-damen. Författaren till pjesen säges vara porträttmålaren OConnel. — Teatern ,Folies dramatiques skall inom kort gifva ett nytt skådespel af Paul Mercier: ,Pariserkusken, samt ,La Fleur de mais, vädevill af Henri de Suckau. — För de läsares skull, som vilja jemfora våra egna teaterrepertoarer med Paris, meddela vi följande lista på pjeser, som spelades på teatrarne i Paris under senare hälften af Februari och första dagarne af innev. månad: På operan gafs ,Maschera eller nätterna i Venedig-, ballet med musik af Giorza samt operan ,la Xacarilla-. — På Theatre frangais, .Ett glas vatten af Seribe, ,la Caupe enchantcekomedi i en akt af Lafontaine, samt ,En port skall vara Öppen eller stängd?, af Alfr. de Masset. — På Opera-Comique: ,La siancee du roi de GarbeX, ord al Seribe och de SaintGeorges, musik af Auber. — På Odeon: ,Les relais, ,Cesar Girodots testamente och Marquis de Villemer-. — På Theatre-Lyrique-imprial: Rigoletto, opera af Verdi, Brasiliens perla och ,FEpreuve villageoiset. -— På Vaudeville: ,Det var Gertrud!4, ,Under klockan, ,,Ressources de Quinola. Mousse et Rochelaisc, dansen ur ,Naufrage de Ja Meduse samt ,Så kallade hedersmän, — På Gymnase: ,Montjoye, komedi i fem akter af Octave Feuillet. — På Varictes: ,La Fiancce du corps de garder, vädevill, ,Jocrisses syster och Utsigt från femte våningen. — På Porte-Saint-Martin: ,Faustine, en tem akters dram. — Pa Gait: ,la Maison du Baigneur af Aug. Maquet. — På Ambigu-Comique: .Carl den femtes söner, dram i fem akter. — På Folies-Damatiques: ,le Carnaval des Canotiers. — På Bouffes-Parisiennes: ,,Fortunios visa och ,Storp tarne (les Bavards).