stängd åter öppnat sina portar. Den har nu undergått en fullständig, ganska behöflig reparation och dess salong strålar af förgyllningar, freskommålningar och sammetsdraperier. Vid det högtidliga tillfället uppfördes en splitterny operett af den outtröttlige kompositörendirektören. Denna nya skapelse, som bär namnet YAmour ehanteur, har dock ej lyckats falla kritiken i smaken. Musiken är ej illa ihopkommen, men saknar all originalitet. Inspirationen har denna gång öfvergifvit kompositören. Intrigen är, oaktadt den är lånad från Moliere, både platt och långtrådig, säger en af dessa omilda recensenter. — En panisk förskräckelse uppstod härom dagen på Theatre de la Gaitä. Mot slutet af första akten hördes i artisternas klädloger plötsligen det hemska ropet Elden är lös! Ogonblicket derpå förklarades med bestämdhet, att eld utbrutit i stora kostymgarderoben. Allmänt sauve qui peut! Snart nådde den förfärliga underrättelsen dansösernas klädloge. Dessa stackars flickor, som just voro sysselsatta med att ikläda sig sina kostymer, rusade hals öfver hufvud ur klädlogen och spridde sig åt alla håll. Men i villervallan och förskräckelsen hunno de flesta icke att kläda sig, hvarföre teaterns foyer, dit de flesta tagit sin tillflykt, erbjöd det pikanta skådespelet af en hel balettkär i nära nog blotta linnet. Det bästa af hela historien är dock, att publiken i salongen under hela tiden icke hade den ringaste aning om frispektaklet på andra sidan ridån, ty direktören hade haft nog sinnesnärvaro att vid första allarmet underrätta publiken om att i anseende till er af sujetternas hastigt inträffade illamående, spektaklet måste på en kort stund afbrytas. Sedan förskräckelsen på scenen hunnit lägga sig, befanns att eld verkligen utbrutit i en skräp kammare i sjunde våningen, men redan blifvit släckt, hvarefter representationen, efter knappt en qvarts timmas uppehåll, utan vidare afbrott fortsattes. Meteorologiska iakttagelser.