utrikes hamnar anlände 34 fartyg, hvaribland 6 ångare, medförande följande laddningar: 3 salt från Lissabon, Cagliari och Trapani, 9 kol från England, 1 jern kol från d:o, 3 råg från Danmark och 1 d:o från Preussen, 1 jernvägsskenor från Port Talbot vamt 10 styckegods från diverse hamnar; — de återstående 6 fartygen voro i barlast. De från inlandet anlände fartygen voro företrädesvis lastade med spanmål, och de till kusthamnarne härifrån afgångna medförde som vanligt lifssornödenheter. — Exporten tog i anspråk c:a 30 fartyg och utgjordes hufvudsakligast af 6,471 tolft. plankor och bräder, 1,055 st. timmer, 5,774 st. pitprops, 377 par aror årämnen, 17.64 etr stängjern och 4,492 ctr andra metaller, 2 1,316 k. f. spanmal, hvaraf 17,399 k.f. ha fre, 100 låd. tändstickor, 640 ctr oljekakor m. m.; häraf synes att exporten för de flesta artiklarne varit ungefär af samma utsträckning som under förra veckan. Fraktmarknaden är fortfarande ytterst stilla; spanmålsfrakter borde i öfverensstämmelse med årstiden förefinnas, men då föga eller intet tillföres, råder äfven stillhet häruti; hemkommande svenska fartyg 1 ga fortfarande upp för vintern. De få betraktninga som under veckan blifvit bekantgjorda äro följande: till Yarmouth 42 sh. 6 d. pr std plankor, till Randers 20 rdr 5 proc. pr d:o; på Bonness 29 sh. in full pr std pitprops, på London 2 sh. 3 d. in full pr qu. hafre med gratifikation samt 10 sh. in full pr ton barlastjern. I Varumarknaden råder samma mening som förut och ännu synes de krigiska ryktena ej ha utöfvat något inflytande om ej möjligen i spanmäl, för hvilken artikel spekulationslust lär ha yppat sig. — I Penningemarknaden är tillgången, ehuru efterfrågan för penningar något ökats, dock fullt motsvarande behofvet och goda affärspapper omsättas med lätthet 2 6 proc. Spanmal. Marknaden innehar samma läge som förut i afseende på loco förrättningarne, men för råg lär spekulationslust förefinnas, utan att dock ännu ha ledt till något nämnvärdt resultat. Tillförs från inlandet har under senare dagarne, hvad beträffar artiklarne korn och hafre, varit rikligare. — H vete omsättes fortfarande i smärre poster för konsumtion, men den starka importen al Hvetemjöl gör att artikeln är föga uppmärksammad; vid de små afslutningar som förekommit ha samma priser, som förut rit gällande, betingats. Råg har tillförts såväl från Danmark som Preussen, men den senare, som utgöres af vacker Danziger vara, förekommer ej i vår marknad utan sändes vidare till Wermland. På platsen har dansk vara af 14 lålis vigt aflåtits till 2: 15 a 2: 23. — Korn tillföres i stora partier, men då meningen för artikeln är. flau, lägges större delen upp; såväl för 2-rad. som 6-rad vara gälla samma noteringar som i förra berättelsen angåfvos. — Ärter äro ej synnerligt efterfrågade; i veckan ha smärre partier kokköpts till 2: 54 a 2: 86 efter qvalitet och för maltorde böra noteras 2: 28. — Hafre. Sedan i Måndags åtta dagar sedan har marknaden i London stegrats med 6 pence, men i betraktande af de vid denna årstid oundvikliga dels höga fraktfordringarne och dels höga assuranspremier, är denna stegring icke i det hela taget att anse såsom bevis på att artikeln i sjelfva verket står högre å Englands marknad. — På platsen är priset oförändradt eller 1 rdr pr k. s. för torgförd vara, dock lär riktigt vacker vara ha betalts med 1: 8. Tillforseln har under veckan varit något rikligare än förut. — A i Strömstad i dagarne förrättad auktion å sjöskadad hafre, inropades en del af partiet för härvarande köpares räkning till 26 öre pr k. f. Under veckan ha till mätning blifvit anmälda inalles 40,410 k.f. spanmål, hvaraf 27,199 k.f korn, 5,520 k.f. hafre och 7,69 k. f. råg. Bränvin. Priset för dagen är detsamma som förra börsdagen erlades, eller 1 rdr 27 öre pr extra kontant och 1: 28 på 14 dagar och en månad. Tillförseln pr jernbana har varit jemn, men sjöledes ifrån betydligt mindre än förra veckan. Med förpassning ha neml. under loppet af veckan endast 6,212 kannor hitkommit. Sill. Bristen på 1:ma vara är för ögonblicket kännbar, men på ordinär vara är deremot tillgang. Ett par laster väntas. Priset detsamma som i förra berättelsen uppgafs. Salt. Under senare hälften af veckan har ytterligare tillförsel egt rum i det en last om c:a 2.000 t:r anländt pr skepp. Fredrika från Trapani. Nämnde last har ännu ej varit i marknaden, hvadan vi ej hafva något pris att för densamma angifva. Kaife. Förrådet på platsen har numera smält betydligt tillsammans, hvarföre några laster af härvarande importörer dels blifvit uppköpta och dels underhandlas om. — De först väntade äro pr norska brigg. Kronprindsesse Louisck, kapt. Danielsen, hvilken d. 7 Okt. afgått från Rio direkte hit, och pr -Anna Jans, kapt. Malm, som under d. 16 d:s rapporteras såsom ankommen till Falmouth. Vexelomsättningen förra börsdagen uppgick till Å 12,879, B:ko YÅ 75,807, och sres 50,634, tills. motsvarande rmt rdr 363,850. — Å dagens vexelbörs var lifligt begär för JYåå och för mindre pointer betaltes 1 rdr öfver noteringen; för var deremot mindre efterfrågan hvarföre fordringar öfver dagens notering icke beviljades. Vexelkurser: GÖTEBORG d. 26 Nov. London 3 m. d. 17:60 217: 624 Hamburg , 132: 75 Paris 170: — KÖPENHAMN d. 20 Nov. Hamburg k. s. 1993 4. London 3 m d 8 rdr 70 ak