Article Image
för sig, isynnerhet. som en dugtig lastpråm seglade omkring derstädes. I sabriken var vattnet ett par alnar högt, och flera personer voro sysselsatta hela gårdagen samt natten med att pumpa ut det. På samma sätt i gasverket, der möblerna simmade omkring från det ena hörnet till det andra. På de närgränsande gatornn lågo flera båtar, en större på hamngatan, en mindre jakt midt på ångbätsbron i sällskap med 2 stora pråmar och 2 grofva långa bjelkar, hvilka alla gjort en tur från andra sidan. Tullbäten hade förrirrat sig upp på Westerlänggatan, och en s. k. lasteka var just på väg att göra ett besök på schveitzeriet, då vattnet föll och den blef liggande utanför i rännstenen, liksom om den redan varit inne och förplägat sig. Men en ännu längre seglats gjorde en annan båt, hvars besättning, som, efter bvad det sades, utgjordes af — grisar, lyckligen förde sin skuta förbi alla skär ett par hundra alnar uppåt gatan, der hon dock slutligen gjorde haveri. Besättningen blef bergad. Detta gjorde vattnet, och stormen gaf det föga efter i att ställa till oordningar och förstörelse. Omkring 20 stycken staketer, som eljest trotsat sekler, — i parentes sagdt, finnes det godt förråd här i staden på dylika gamla minnesmärken, — måste nu gifva vika och fingo ändtligen en behörig hvila efter en trogen och långvarig tjenstgöring. Men icke endast dessa emeriti, utan älven flera af ett yngre fabrikat, en del uppsatta för endast några månader sedan, måste ödmjukt böja sig i stoftet för den våldsamme reserären. Att räkna alla de gaslyktor, som fingo sina rutor krossade, skulle vara — icke omöjligt, men alltför besvärligt. D:o d:o med takpannor. På gasverket afslets halfva taket, men på den sidan af huset, der ej eldningen sker, hvarföre intet hinder uppstått för gastillverkningen. På vestra gafveln af kyrkans tak bortslets äfven zinkbeklädnaden. Från Strömstad skrifver Red:s korresp. den 2 dennes: I går inkommo hit i hamnen: brigg Umeå, kapt. Olsson, med last af trä fran Gefle till Hull, med förlust af hela däckslasten, men obetydlig skada å sartyget; brigg Preciosa, kapt. R. Beronius, med trälast från Gefle till Grimsby, med skada å brädgångar, segel m. m., samt briggen Windsbraut, kapt. Ducros, hemma i Pillau, lastad med råg för Holland, alldeles segelsliten, med oklara pumpar, skada å brädgångar m. m. Alla kaptenerna uppgifva att stormarne varit mycket svåra under d. 29, 30 och 31:ste Oktober och att de observerat många fartyg i svår belägenhet. Till Flå inkom igår skonert. Nina, kapt. Heljesson, hemma i Stockholm, lastad med hafre för England, med oklara pumpar, slagsida och någon skada å fartyget; den 31 Oktober hade kapten Heljesson cirka 10 mil från Jutland bergat ombord 12 man, utgörande hela besättningen å briggen Christian Ludvig, kapt. Kriegel, hemma i Stralsund på resa från Danzig till Dublin med last af hvete. Briggen hade fått svår slagsida så att Kriegel nödgades kapa masterna; härvid blef han ej fri från riggen, som hängde sig fast i furtyget, hvarföre han nödgades öfvergifva detsamma emedan mycket vatten var inne, och det hvarje ögonblick hotade kantra. Från Fjellbacka skrifver Red:s korresp. d. 2 dennes: Lördagen d. 30 Okt. tidigt på morgonen började här en svår sydlig storm, som kl. 7 f. m. öfvergick till sydvest, och hvilken var lika i styrka som den vi hade här för 2:ne år sedan; på båtar och jakter måste huggas hal i botten, och fyllas med vatten, för att de ej skulle drifva i land och sönderhuggas mot klipporna. Nyförbygde skonerten Olga dref för sina 2:ne ankar iland, men blef vid middagen då vädret något bedarrade utförd i flottvatten. Till Hunnebostrand inkom igår en engelsk skonare i godt behåll, och en engelsk brigg lastad med hvete som stött och mistat rodret; Wäderö lotsar prejade i lördags morgon en skonare, hemma i Strömstad, hvilken ansägs vara Primus IIoln (2); lotsarne tro att han knappast kunnat rädda sig från land. Från Marstrand skrifves af Red:s korrespondent d. 3 dennes: Bland de oerhörda sjöolyckor som den sista fruktansvärda stormen medfört, har denna för det rasande elementets härjningar tillgängliga trakt att förete sin dryga andel. Förutom hvad ingångna berättelser om en myckenhet kringflytande vrakspillror låter ana äro redan med visshet kända följande, neml.: Skonerten Enigheden. skepparen Hansen, hemma i Marstal, på resa från S:t Davids till Skjelskjör med stenkol, törnade vid Utryggen i Pater-Noster-skären och sjönk straxt invid på djupt vatten, sedan besättningen med plats blifvit bergad af ett behjertadt fiskarelag från Klädesholmen; skonert-briggen Friederika Dorothea, skepparen C. Sabroc, hemma i Riga, på resa från Dunkirque till hemorten i barlast, stötte och slogs genast i spillror mot Hamneskär, der besättningen, undantagandes styrmannen och en matros, hvilka omkommo, lyckades komma i land och hvarifrån den efter mera än ett dygns uppehåll utan proviant eller dricksvatten blef bergad och hitsänd af förenämnde menniskoälskande och oförtrutna fiskare; skonerten Elvine, skepparen J. W. Schröder, hemma i Stettin, på resa från Hull till hemorten med stenkol, och barkskeppet Amalia, skepparen W. Bentzig, hemma i Memel, på resa från Antwerpen till hemorten i barlast, törnade och sjönko utanför Herr-ön vid Kyrkesund; besättningar äro räddade; barkskeppet Königin von Preussen, skepparen H. Stray, hemma i Svinemande, på resa från Newcastle till Köpenhamv med stenkol och skonerten Johanna Mathilda, skepparen T. Lund, hemma i Lerhamn, på resa från Newcastle till Stockholm med styckegods cokes, lyckades vederbörligen gå klara mellan otaliga grund in till Toftenäs på Tjörn, der de å blöt botten strandade och qvarstå, skeppet på 8 och skonerten på 3 fots djupt vatten. Lasterna komma att lossas och försök derefter anstä ett taga de antagligtvis fullkomligt oskadade fartygen från grund. Hit hafva inkommit följande fartyg, af hvilka nästan intet undgått någon skada å segel eller tackling, de flesta likväl utan betydelse: Jakt. Linea, P. Jansson, hemma i Höganäs. på resa från Leith till Landskrona med stenkol; jakt. Hans Jacob, M. IIcin, hemma i Slesvig, på resa från Pillau till Bergen med råg; skonerten Ida, N. Andersen, bemma i Helsingör, på resa från Hartlepool till Köpenhamn med stenkol; skonerten Gordius, J. P. Thucsen, hemma i Danmark, på resa från Middlesbro till Köpenhamn med jern och cokes; briggen Activ, M. v. Rehn, hemma i Fehmern, på resa från Leith till Läbeck med kol; skonerten Emanuel, B. J. Jans, hemma vid Dragö, på resa från London till Köpenhamn med socker; brigg. Frithiof, M. Pettersson, hemma i Åbo, på resa från Hull till Kronstadt med salt; briggen Bravo, P. Bohnenstenger, hemma i och på resa till Stettin från Hartlepool med kol; skonert.

5 november 1863, sida 2

Thumbnail