Lekt. Blomstrand söreslog att möter säsom sin äsigt måtte uttala den önskan, det Stockholm måtte blifva sätet för nästa läraremöte, hvilket inom tre år borde sammanträda, samt att val af en komit bland hrr lärare i Stockholm borde ske för beredande af detsamma. Ordf. frågade församlingen om detta antoges, hvilket med ja besvarades. Rekt. Rabe terinrade om innehållet af 55:te frågan, angående lärarebildningen. Onskade att detta möte likasom de föregående ville innan det åtskiljdes uttala en önskan om åtgärders vidtagande till befrämjande af densamma. I anledning af detta tillfrågade ordf. mötet huruvida det ville antaga hr Rabes proposition; hvilket besvarades med ja. Mag. Hedlund: För att återgå till diskussionen om kroppslig aga, ansåg tal, att den lärare som använder sin makt till utöfvande al sädan aga, i nio fall bland tio, endast dermed ådagalägger sin egen vanmakt. Förenade sig med hr Hazelius, men kunde ej annat än opponera sig mot hr Ekdahl. Ordf. ansäg att det öfr al den lå skridna tiden borde egnas åt frågan om lästidens förlängning, samt uppmanade mötets deltagare att i denna fråga uttala sina personliga erfarenheter. Lekt. Berqendahll åg, att ingenting stode så mycket i förhållande af eller emot förmiddagslä ningen som lesnadsvanorna. I Karlstad vore både lärarne, lärjungarne och äfven i allmänhet föräldrarne belåtna med detta arrangement af läsordningen. Lekt. Åhlander framdrog ett exempel ur sin erfarenhet om förmiddagsläsningens lämplighet och tro de ej, att förmiddagsläsningen är orsak till öfveransträngningen. Exp. sekr. Nordvall föreslog, att vid förmiddagsläsningen åtminstone så långa uppehåll dessa för lärjungen kunde anses som en verklig hvila och omvexling, men tal, trodde att lokalförhållanden torde försvåra förmiddagsläsningen. Lekt. Björling sude sig förr ha varit dubiös angående sörmiddagsläsningens lämplighet, men hade ou kommit till den erfarenhet, att detta i sjelfva verket vore fördelaktigt. ade på minst 2:ne timmars rast för lärjungarne under förmiddagsläsningen. Ordföranden förklarade härefter d sionerna vara afslutade, och ansåg nu i srämsta rummet såsom sin pligt, att frambära sin och mötets hjertliga tacksägelse till rektorn för härv. elem. läroverk. dess lärare samt hrr komiterade, hvilka beredt Sveriges lärare tillsille till detta sammanträffande. Deras belöning, hvilka åstadkommit detta, låge i deras pget medvetande. — Dernäst till mötets sekreterare, hvilken i ordets egentligaste bemärkelse burit Ådagens tunga och hetta samt till sekreterarens biträden. Till slut ville ordf. för egen del frambära sin hjertliga tacksamhet till mötets medlemmar, som visat honom den äran att utse honom till sin ordförande. Detta hade nu varit 4:de gången, han såsom ordförande för svenskt läraremöte lungerat. och han kände sig djnpt hedrad häraf och tillade, att endast kärleken till de yrken som vore för alla medlemmarne gemensamma förmått honom att härvid öfverse med sin egen olörmäga. Hoppades att hädanefter lärauremötena skulle taga en raskare gång i värt sosterland. Dessa möten äro vigtiga, ej blolt för vetenskapens egen skull utan för dess fruktbargörande, och vid dem kan svar erhållas på de trågor, hvarje nitisk och samvetsgrann lärare nödvändigt måste göra sig. Dessa möten kunna kanske ej åstadkomma någon organisation, men de kunna lifva och stadga ötvertygelsen, och detta möte har säkerligen skingrat månget tvil el. belyst mängen väg. som hittills varit höljd i mörker, och knutit fast förbund mellan män, i samma riktning verkande på skilda orter. Svenska läraremötena ha ständigt visat en välvillig sinnesstämning, och äfven detta möte har visat proi derpå. Brytningar i andens verld finnas, men alla strider lägga sig då man ser del gemensamma målet. Generalioner gå ötver jorden i beständigt kretslopp; men de äro ej alltid lika, ty kulturen utsär upphörligt nya frön i de på hvarandra följande slägtena. Detta sker genom den uppfostran ungdomen erhåller; och ? ; alt denna måtte verka bildande och t idlande, detta vore den allvarliga önskan, förhoppning och bön, hvarmed tal. ville alsluta detta allmänna svenska läraremöto! Exp. sekr. Nordvall, trumbar mötets djupa och lifliga tacksamhet till Ordföranden, som så länge och nitiskt verkat tör Sverg ungdom och önskade att denna välsignelsebringande verksamhet ännu länge måtte komma att sortsara. Å sina egna och mötets vägnar ville han till slut framställa den bön, au ständigt så vara innesluten i Ordiörandens välvilja och bevågenhet. Rektor Alander frambar mötets tacksamhet till v. Ordföranden. exp. sekret. Nordvall, hvarester de församlade skiljdes.