Article Image
ej så mycken vigt läggas vid exercis och vapenösning, hvilken egentligen vore att anse som lek, och som borde förläggas till de sista veckorna i terminen, och då försigga i fria luften. Rektor Rabe anslöt sig till lekt. Staaff och trodde att om man vid undervisningen mera fäste sig vid andan af skolstadgan skulle denna så tolkad medgifva betydlig lindring. Ewxped. sekr. Nordvall ansåg med afseende på den öfverklagade vidden i kurserna, som en märklig omständighet det faktum att ynglingar gifvas, som taga ända till 2 å 3 gånger det erforder antalet i Studentexamen. Medgal att yng : tiden måste använda flit och så var äfven förhallandet i tal. ungdom, med den skillnad att man da benämnde arbete hvad som nu kallas öfveransträngning. Föreslog att så många ämnen som möj de läggas i en lärares hand; att tiden lämpligare fö lägges och timmarne ordnas; att läraren, i siället för att drifva på snarare borde hålla tillbaka, och noga förklara allt hvad som framställdes. Kyrkoherde Ekdahl bemställde huruvida ej mötet resolutionsvis borde uttrycka den önskan att regeringen vid ändring i skolförhallandena borde taga till mönster Nya Elem. skolan i Stockholm. Frågan besvarades al mötet med ne. Då törhandlingarne redan längt öfverskridit den för mötets åtskiljande tör dagen utsatta tiden, men ännu atskilliga frågor, oaktadt många blilvit behandlade, aterstode, hemställde ordföranden huruvida ej mötet sor dessas diskuterande önskade utsträckning äfven till morgondagen, hvilket al mötet jakande besvarades. Ordföranden algar ätven en kort resums af dot genomgångna hvarefter mötet för dagen åtskildes.

19 juni 1863, sida 2

Thumbnail