Article Image
ren skall förete en mängd unga och täc ansigten. Riksdagen. De srågor angående jernvägsanläggningarne, som ännu stå oafgjorda), äro: huruvida kommunerna skola åläggas expropriera jord eller icke; huruvida något anslag skall beviljas för påbörjande af arbeten å linien Upsala-Sala; huruvida i afseende på sammanbindningsbanan i hufvndstaden K. M:ts proposition skall i allo bifallas eller ständernas beslut formuleras enligt presteständets åsigt; huruvida två frihetsär skola medgifvas för lånet till Köping-Uttersbergsbanan eller ej, samt slutligen huruvida lånebidrag skall beviljas för en bana Wenersborg-Herrljunga. We Altvestadsbanan är ärven så till vida oafgjord, att lånesumman ännu icke är till siftran bestämd, men då alla stånden beslutat återremiss, endast med anledning af förslaget om banans förvandling till lokomotivbana, så kan densamma nästan anses bisallen. Antager man, säger A.-BL, att adelns och borgareståndets beslut om sammanbindningsbanan slutligen blir gällande; antager man vidare att det för denna gång stannar vid linien Stockholm-Upsala på den norra banan, samt att kommunerna åläggas bekosta expropriationerna, så finner man attständerna redan beviljat för stambanor en summa af 28,296,000 rdr. Länebidrag för enskilda banor äro beviljade till belopp at 7,343,000 rdr. Tillägges det redan tillstyrkta lånet till Wexjöbanan at 216,000 rdr såsom det minsta som ifrågakommer att bevilja, så blifva statsbidragen till jernvägar minst 35,8555,000 rdr. Lägges härtill det belopp, som de enskilda bolagen böra för egen del tillskjuta, elle! 3,690,000, så får man en summa al s94,543,006 rdr, som under loppet af detta och nåstföoljan. de åren komma att här i landet användas till Jernvägsanläggningar. Skulle deremot anslaget till Sala-banan och lånet till Herrljunga Wenersborgsvägen bifalles, samt staten åtaga sig expropriationerna, så ökas statsbidragen för jernvägarne till 39,142,700 rdr, och hela den sum ma, som kommer att på jernvägsbyggnader användas under närmaste år, blefve då icke mindre än 43,767,700 rdr. Ständen sysselsatte sig i onsdags mee betänkandet om medels anskaffande, hvilke naturligtvis blifvit till vissa delar återremitte radt med anledning af de nu beviljade anslags beloppen. Vid förhandling å riddarhuset om stats utskottets betänkande n:o 89 angående an skaflandet af medel till jernvägsbyggnaderna höll finansministern frih. Gripenstedt ett före drag, hvarvid han sönderdelade sin framställ ning i två delar, nemligen sättet för upplå ningen, samt sättet för de tillgångars anskal rande, hvarpå upplåningen grundar sig. ) Sammanbindningsbanan i hufvudstaden är : rikets ständer beslutad.

16 maj 1863, sida 2

Thumbnail