sin ordning lemna rum för ett ännu bättre. Men att redan nu öfverspringa denna mellanlänk, såsom kanske en och annan fordrar det, kunde innebära vådor. En medveten och sannt uppskattad rätt är den för menniskan högsta jordiska lycka. Den gifver lugn och belåtenhet, den föder stora tankar och stora tankar afla goda verk. Men en oförstådd rätt kan antingen bli näring för rasande samhällsstormar eller ett blott redskap i en envåldsherrskares hand. Den allmänna valrätten i statens angelägenheter är ett ideal, den är den enda egentliga rätta principen, vare det medgifvet. Men är verlden ännu mogen derför? Svaret kan den franska representationen afgifva. Der är allmän valrätt — men ej kan väl någon framträda och säga, att den representationen är ett verkligt uttryck för franska folkets politiskt tänkande, ej kan väl någon i denna stund vilja framhålla den som mönster för oss. Dock, målet skola vi nå, ty det är målet för hvarje sann politisk utveckling, men vilkoret derför är: allmän bildning. Endast denna betingar allmän valrätt. Hvarje öre vi lägga ned i folkskolor och andra inrättningar för nationens upplysning skall en gång bära rika frukter. Det vare framtidens sak, att gifva verklighet åt hvarje tänkande sosterlandsväns mest glänsande förhoppningar härutinnan! Det vare den föreslagna nya representationens mål, att så befordra nationens bästa och utveckling. Borgen derför ha vi i det kongl. grundlagsförslagets egen svenska nationala art. Och derföre är detta ett godt verk. Och derföre utbringar jag, med den varmaste öfvertygelse om dess gagn för säderneslandet, skålen för det kongl. representationsförslagets framgång. Lefve det!