kiksdagen. Samtliga stånden hade i lördags plenum ehuru dervid dock icke något särdeles märkigt tilldrog sig. Hos Ridderskapet och Adeln förehades bland Annat statsutskottets memorial n:o 14, med. chefens för statens jernvägar underd. utlåtande med anledning af rikets senast församlade ständers underd. skrifvelse angående åtgärder Lill beredande af besparing i anläggningssamt driftoch underhållskostnaden för statens jernvägar (af hvilket utlåtande vår Stockholmskorrespondent meddelat utdrag), hvilket memorial framkallade någon diskussion mellan grefve R. von Rosen och hr Nordenfelt. Den förre talaren gjorde åtskilliga invänningar mot jeruvägschefens utlåtande, i det han anmärkte att vid den i utlåtandet förekommande jemförelsen mellan statens och andra jernvägars anläggningskostnad ingen jemförelse förekommer mellan de förstnämnda och Gefle-Dala jernvägen. Gillade den i utlåtandet uttalade åsigten, att bredspåriga banor med lätt öfverbyggnad äro förkastliga, men ogillade i sammanhang dermed, att de skånska bibanorna det oaktadt föreslagits bredspåriga med svag öfverbyggnad. Ansåg vinsten af derigenom undviken omlastning samt omflyttning af passagerarevagnar icke förtjent att tagas i betraktande. Omflyttning af passagerarevagnar måste i alla fall på stora jernvägssträckor inträffa der bibanor mynna ut i hufvudlinien. Uttalade sig för smalspåriga jernvägar och lättare vagnar. Ansåg äfven (och det med rätta) materielen vid statens jernvägar fordra stor tillökning, och önskade, att staten ej skulle bygga flera jernvägar än de som äro under arbete, möjligen dock med undantag för den nordvestra banan, för hvilken talaren dock DAi 0. 555