Article Image
tal. ansåg råttare bora aligga Jernvagstjenstemännen. Om afsändaren ej lastar hel vagn, skall hvarje colly vara försedd med ett tydligt utskrifvet namn; ansåg det vara tjenstemännens skyldighet att, liksom på ångbåtar, kunna hålla reda på collies, märkta med blott initialer. Tal. ansåg vidare lättnad skola beredas passagerarne, om den brukliga ofvervigten ej egde rum, utan i stället en gilven större vigt bestämdes, ofver hvilken passagerarens gods ej ansåges skäligt kunna stiga. Löjtnant H. Sandeberg ville såsom ledning vid bedömande af fraktpriserna meddela några upplysningar om drifkostnaden å Vestra Stambanan vid liten, medelstor och stor trafik, tagande här endast i betraktande godstrafiken, då denna bör ställas så att den snarast moj-. ligt bär sig och man ej blir tvungen låta vinsten på persontrafiken betäcka förlusten på godstrafiken. Tal. hade sett uppgitvet au jernvägstyrelsen lemnar allmänheten detaljerade upplysningar öfver verkliga trafikkostnaden; hade derföre begärt sådana genom annan man, men fått till svar att de blott utlemnas till embetsmyndigheter. Skulle de, han nu uppgaf i någon, och som han i så fall hoppades, ringa mån vara felaktiga, antog han att vederbörande komme att beriktiga dem. Lokomotivkostnaden uppgår wvid Södra Stambanan till 4 rdr 61 öre, blir här att börja med något större, men då civilingeniören G. Stieler, som konstruerat statens materiel, förklarat att man möjligen framdeles genom väl ordnad trafik kan nedbringa denna till 3 rdr, antog tal. for närmaste framtiden denna summa med 50 proc. förhöjning eller 4 rdr 50 öre. Vagnarne kosta ntagligen ej öfver 25 öre pr mil samt lasta 180 c:tr, således blir kostnaden för 20 vagnar eller 3,600 c:tr pr mil Lokomotiv 4: 50 20 vagnar å 25 öre 5: — Summa 9: 50 eller pr citr 0,264 Öre öfverbyggnadens slitning 0,005 Summa 0,27 ore pr ctr pr mil. Antages Vestra Stambanan i rundt tal kosta 30 millioner, blir ränta och amortering härå efter 5 proc. 1,500,000 rdr, och denna summa utgår, antingen banan trafikeras eller ej. Samma är förhållandet med underhåll af syllar, stängsel och byggnader, hvilket torde uppgå till belopp af minst 350,000 rdr årligen. Kostnaden för trafikbetjening, byråoch ingeniörsafdelning ökas endast obetydligt is förhållande till trafiken, ty nuvarande belopp, som påräknades utgöra omkring 500,000 rdr, utgår nastan oförändradt eller med endast 50,000 rdr tllökving om trafiken hojes till 10 mill., och ökas vid 20 mill. ctr. endast till omkring 650,000 rdr. Ju mindre trafiken, desto oftare toma vagnar och tillokning i s. k. död vigt Vid 2 millioner ctr trafik kan vagnslasten endast beräknas till 30 proc., vid 10 mill. till 60 proc. och vid 20 mill. till 80 proc. at full last. Således blir den direkta trafikkostnaden vid 12 mils medeltransport och resp. 2, 10 samt 20 mill. ctr 216,000 rdr, 540,000 rdr och 810,000 rdr. Härat blir ökningen 2 mill. 10 mill. 20 mill. Räntor och amortering 1,500,000. 1,500,000. 1,500,000. ) Syllar, stängsel, byggvader 850,000. 350, o00. 350,000. Trafikbetjening, byråoch ingeniorkostuad m. m. 500,000. 550,000. 650, oo0 Direkt trafikkostnad 716,000. 540, 000. 810, o00. Summa rdr 2,566,000. 2,900,000. 3,310, 000. eller pr ctr pr mil 10,7 ore, 2,4, Öre, 1.4 öre. Tager man dertill i betraktande att med dessa höga taxor medeltrafiklängden icke uppgår till 12, utan på sin höjd till 6 mil samt vid billiga trakter kommer att vida öfverstiga 12 millioner samt snarare uppgå till 18, bli: medelpriset för transport pr mil at årligen 2 millioner etr 21,4 öre. 10 1,6 20 0,9 Då nu Staten fraktar gods till ett medelpris af 6 öre pr mil, synes härat bäst nödvändigheten att genom billiga frakter söka hoja trafiken för att sålunda tå jernvägarne att bära sig, hvarförutan byggnadslusten snart aftager. Icke bör man heller frukta att för detta ändamåls vinnande, om så nödvändigt vore, gå några år med förlust, ty vi hafva ju t. ex. ingen inkomst af våra landsvägar och likväl faller detingen in att uppritva dem, utan man lägger i stället årligen nya. Så som det nu är, förlorar staten på hvarje transporterad centner gods omkring 15 öre, som måste tagas igen på persontrafiken, derföre borde åtminstone denna ställas mera praktiskt. Vid Central-Illinois-banan har jord, som år 1853 ej kunde säljas för 1 dollar pr acre, 5 år derefter stigit will omkring 39 dollars, hvilket fall är vanligt i Amerika och skulle få sitt motstycke äfven har, om frakterna behörigen nedsattes. 0 Om ytterligare exempel skulle behössaanföras öfver nuvarande taxas opraktiska bestämmelser, ville tal. öka samlingen med ännu ett. En person som var bland deltagarne i

3 december 1862, sida 2

Thumbnail