Article Image
Reglementet för trafiken å statens jernvägar. Till Red. af Göteborgs-Posten. Sedan Red. uti dess tidning den 17 November behagat intaga en uppsats om trasiken d statens jernvägar och den nu gällande taxan, torde äfven, med afseende å den revision af nämnda taxa, som nödvändigheten synes hafva framkallat, följande anvisningar angående de reglementariska föreskrifterna och öfriga deraf följande bestämmelser för denna trafik, förtjena uppmärksamhet. Dessa äro så beskaffade att de lägga i jernvägstjenstemännens händer allt för mycken makt öfver trafikanten, ej allenast hvad vidkommer taxeringen af den till försändning anmälda varan, utan jemväl i afseende på tiden för densammas inlemnande och uttagande, med mera rörande jernvägens begagnande. Ett sådant maktinrymmande åt tjenstemännen är såmycket mera vådligt, som dessa hafva åliggande att ur egen kassa betala allt hvad de debitera för litet, hvaremot någon anmärkning emot dem icke förekommer vid för hög taxering. När nu det blifvit lagdt i tjenstemannens skön att afgöra huruvida en vara t.ex. må anses vara skrymmande eller icke, så är det gifvet att han, för att undgå obehaget af anmärkning och förklaring, heldre tillämpar den högre tariffen än en lägre, om ock den rättare, emedan förmannen eller revisorn kan hafva en annan åsigt om saken. Äfven ligger vådan deri att godtycket kan förorsaka tidsutdrägt och kostnader för trafikanten genom en allt för rigorös till lämpning af bokstafven sådan den förefinnes, utan att tala om rent oförstånd eller personlig ogenhet. Må emellertid species facti här tala. Trafik-reglementet innehåller bland allmänua föreskrifter uti dess 6 följande: Styrelsen öfver statens jernvägar äger att, genom särskildt utfärdade ordningsreglor, meddela erforderliga föreskrifter rörande ej mindre ordningen vid stationerna och under sjelfva färderna, samt tiden då de särskilda trafik-expeditionerna skola vara för allmänheten tillgänglige, än äfven hvad trafikerande hafva attiakttaga vid köp af biljetter, samt vid angifvande, afsändning och återuttagande af bagage, åkdon, lefvande kreatur och gods, äfvensom i afseende å emballering af vissa artiklar, m. m.; skolande vid hvarje jernvägsstation tryckta exemplar af dessa ordnings-reglor hållas tillgängliga och sammandrag deraf finnas på lämpliga ställen anslagna. Vid genomläsandet af reglementet kan man icke förmoda att denna är så betydelsefull för trafiken, som den i verkligheten är, emedan densamma lemnar åt jernvägsstyrelsen öppet att stifta hvilka detaljföreskrifter den behagar, utan att dessa delgifvas allmänheten annorlunda än genom anslag å jernvägsstationerna. Man vet således icke hvad denna 8 betyder förrän man äfven fått genomläsa de af styrelsen iföljd häraf utfärdade särskildta ordningsreglor, och först vid tillämpningen deraf erfar man att desamma kunna leda till obehag, tidsutdrägt och trakasserier för trafikanten. Bland annat innehålla dessa ordningsreglor att gods skall vara aflemnadt 2 timmar före tågets afgång och får ej uttagas förr än 2 timmar efter tågets ankomst. Om nu t. ex. stationskontoret öppnas klockan 6 på morgonen och tåget skall afgå några minuter före 8, så måste allt gods vara inlemnadt aftonen förut om det skall få medfölja detta tåg. Likaledes är förhållandet vid uttagningen. Tåget ankommer t. ex. efter klockan 6 till stationen; kontoret och magasinet stängas klockan 8, och som 2 timmar då icke förflutit så måste egaren vänta till påföljande morgon innan han har rätt att utfå sins varor. Tänker man sig nu, hvad som allmännast inträffar, att en landtman kommer till jernvägsstationen med sina produkter af ost, smör och dylikt för att i staden afyttra sina varor, och mötes af en stationschef, som strikte följer ordningsreglorna, så kan han icke den dagen få uträttadt sitt ärende eller ock måste han infinna sig vid stationen förut för att aflemna sina varor. Har han i staden tillhandlat sig några centner köpmansgods och återkommer med dessa efter klockan 6 på aftonen, så måste han ånyo tillbringa en natt på jernvägsstationen för att få sina varor eller ock färdas dit för att afhemta desamma dagen efter. Detta är ett obehag, åtminstone å mellanliggande stationer, som vållar de trafikerande tidsutdrägt och kostnader och ingalunda är rekommenderande för jernvägen. Lyckligtvis finnes det få stationschefer som så strängt tillämpa reglorna, men de kunna göra det, och det finnes ock en och annan som går så regelmässigt tillväga, hvilket således bör förekommas, endera genom ökad tjenstgöringsskyldighet för jernvägspersonalen eller på annat lämpligt sätt. Uti 4 kap: Om transport at gods, indelag detta i 4 afdelningar, nemligen: Ilgods, skrymmande och icke skrymmande, och, Fraktgods på samma sätt. 8 25 innehåller: Med ilgods förstås paket eller annat gods af hvad

1 december 1862, sida 2

Thumbnail