sous. Att trifla derpå skulle nästan vara ett brott; men frågan om när och huru detta skall inträffa — vare sig att såsom förut en omkastning sker genom någon katastrof, eller annars ett gradvis stigande från den nuvarande skepticism — kan tiden allena lösa. Göteborg d. 23 Oktober 1562. Mile Eneqvist-Biondini uppträder i morgon under mollanakterna på Nya TeaternMll Eneqvist har såval i flera af utlandetförnämsta städer som äfven på många platser här i sitt hemland, rönt det mest odelade bifall för sin sång. IIardangerviolinisten Suckow, Ole Bulls ende elev, uppträder på teatern i afton och föredrager trenne nummer, deribland den af Ole Bull komponerade, af nationalt-nordisk poesi öfverflodande tonmålningen Sätherdesöget och en af konsertgifvaren komponerad solo humoristique Tomtelek i skymningen?. ÄAstonens dramatiska afdelning utgöres af den från franskan af J. Jolin öfversatta komedien Kärlek och Egoism. Snälltågen. Enligt af jernvägsstyrelsen utfärdadt cirkulär till vederbörande stationer, komma snälllägen emellan Göteborg och Stockholm, med förbigående af ofrige mellanliggande stauoner, endast att stanna vid nedan uppräknade ställen, nemligen: Floda, Alingsås, Wårgårda, Falköping, Sköfde, Töreboda, Finnerödja, Laxå, Wretstorp, Hallsberg vid Örebrobanan, Wingåker, Katrineholm, Sparreholm, Gnestä och Doödertelje vid hvilka stationer, utom ändpunkterna, passagerare alltså kunna afgå. Villervalla å jernvägen. Måndagens nedgående passageraretåg toretedde emellan Sköfde och Falköping en verklig villervalla bland passagerare, derföre att tåget ej medförde vagnar som voro tillräckliga för den mängd marknadsbesökande, hvilka tillkommo dels i Sköfde och dels i Stenstorp, för att såsom i går besöka marknaden i Falköping. Härigenom uppstod ett icke ringa bekymmer för jernvägsbetjeningen huru denna tillströmmande massa menniskor skulle kunna medta gas, hvilket slutligen tillgick på det sätt, att, sedan alla tredje klassens platser voro öfverfyllda, en del af andra klassens passagerare fick intaga första plats, hvarefter allmogen med sina tredje klass-biljetter, inrymdes i 2:dra klassens kuper, till icke ringa forargelse för dem, hvilka der qvarvoro med rätt att bibehålla sina platser oförkränkta af andra än sådana som dertill voro berättigade. Efter aflevereringen i Falkoping af den stora marknadssvärmen, skedde omfHyttning ånyo, då en hvar fick med sitt pick och pack återtaga den plats han först innehade. — I Sköfde hölls marknad sistl. fredag och i går i Falköping. En mängd personer, hvilka qvarstannat på förstnämnde ställe öfver söndagen, hade beräknat att på måndagen med bantåget komma till Falköping, hvarigenom, och då endast få vagnar såsom i vanligt fall åtsöljde tåget, dessa befunnos otillräckliga redan i Sköfde. Vid tågets ankomst ull Stenstorp nådde villervallan sin höjd, då platformen de stod fullsatt med närboende allmoge, hvilken också ville tll marknaden i Falköping. Hvad var nu att göra? — en hvar hade köpt biljett och instufnngen måste ånyo ske så godt sig göra lät. Att tillfallen kunna inträffa, då en större mängd personer inställa sig vid en jernvägsstation for att åtfolja bantåget, än man i vanligaste fall kunnat sorutse, kan väl hända, ifoljd hvaraf vagnarnes antal kan blifva otillrackligt så att en sammanjemnkning af platserna måste ega rum, derofver passagerare skäligen icke hafva något att säga; men vid tillfallen då marknader inträffa tätt på hvarandra uti tvenne så nära tillsammans liggande städer, som Sköfde och Falköping, kan del med full giltighet noteras såsom anmärknings värdt. att trafikstyrelsen och i första hand vederbörande stationschefer icke beredt sig på åkdon, som åtminstone någorlunda mot svara den med säkerhet påraknade ökade