Article Image
som faller ned i rummet kommer fråu däcket, och luften dernere är en qvalmig blandning af vattenånga, tran, stenkol och jernrost. I kallt väder är skeppet en isbildningsmaskin, i varmt väder blifver det en bakugn, och den sjöman som engång afmönstrat, låter ieke för något pris locka sig tillbaka till Warrior. Till och med dess förmåga att försvara sig bestrides nu nästan från alla håll. Den är sårbar både i stäfven och aktern, och då den icke kan vända på långt när så fort som ett hälften så stort fartyg, skulle det sednare kunna angripa det både för och akter ifrån och slunga sina glatta lag emot dess svaga ställen. De lufttäta vattenskotten äro förfelade likasom på Great Eastern. Trenne fakta tala alltså emot jernkrigsfartygen, nemligen först att de icke äro sjödugliga, för det andra att de äro obeboeliga, och för det tredje att de på sin Achilleshäl, aktern, äro lika sårbara som någonsin något träfartyg. Ny jernvägsångbåt. Den i England utkommande Mitchells Steam Shipping Journal berättar följande: — Förslaget till en jernvägsångbåt emellan Dover, och Calais lär, enligt hvad vi hort sägas inom kort komma att framlägga... Skeppet, som är at Jern, skall hålla 3,000 (?) sot i längd, 100 fot i bredd, och sticka endast fem fot djupt. Midt på däcket skall vara en täckt tunnel, i hvilken lokomotiv och vagnar komma inångande och sedan med stor hastighet föras öfver kanalen. Skeppets snabbgående kommer att blifva fyratio knop i timman, och för att undvika den besvärliga vändningen skall det förses med roder i båda ändarne. Dess konstruktion består af hopfogade tuber som skola gifva det största möjliga bärighet och förhindra möjligheten att sjunka. Ett nytt sätt att hindra dam å gator eller landsvägar utan att vattna desamma, har en tid praktiserats i Avenue des ChaupsElyses i Paris. Det består i att beströ vägen med kalkchlorid, hvilken är märklig för sin förmåga att absoorbera fuktighet och sålunda snart blifva däfven, och dymedelst hindra dammet, äfven på den hetaste sommardag, att resa sig. Vädret bar under innevarande år varit alltför regnigt för att man med säkerhet kunnat bedöma rätta värdet af denna metod, men skulle den befinnas uppfylla ändamålet, torde den förtjena ett allmännare begagnande, synnerligast som derigenom obehaget med vattenkärrorna undvikes. Mer om QQA.m Km a rs

9 oktober 1862, sida 3

Thumbnail