vara hafva utan att staten förlorar på des: trafikerande? Den nuvarande taxan hade inger sådan beräkning till grund, den uppfyllde e sitt ändamål. Tal. ansåg de redan inkomnt upplysningarne vara af stort värde, men de utgjorde dock ännu endast en oordnad massa hvilken borde ordnas till ett helt. Ansåg derföre, att en komit borde nedsättas af 5 personer, hvilken skall ega rättighet att an. tingen direkte till K. M:t ingå med petition i ämnet, eller ock att förut sammankalla ytterligare ett möte. Talaren begärde pro. position härå (förslaget bifölls). Löjtnant E. af Sandeberg (den nitiske kämpen for Stockholms uthamn vid Nynäs och jernvägen dit från Stockholm) uppgjorde derefter, i anledning af grefve Posses frågor, en högst intressant kalkyl öfver kostnaderna för trafiken å en jernväg. Ur detsamma må anföras följande resultat: Ett lokomotiv med sexkoppladt hjul, dragande 30 vagnar med inalles 6,000 ctrs last kostar, inberäknadt slitning m. m., 21 rdr pr mil, hvadan alltså !; öre häraf kommer pr centner gods; skenorna slitas pr mil för hvarje centner för 0,004 öre och syllarne 0,003. IIvarje centner gods sliter således en jernväg pr mil för 0,4 öre. — Talaren omnämnde härefter de lysande utsigter, hvilka svenska jernvägarne ginge till mötes, om jernvägsstyrelsen kunde bestämma sig för en moderat taxa, särdeles hvad angår genom landet transiterande varor, Han nämnde att ett stort franskt-belgiskt bolag hade fc afsigt att låta all sin handel på Ryssland transitera svenska jernvägarne, såvida styrelsen ville ingå på de föreslagna prisreduktionerna, genom hvilka vestra stambanan endast för denna affär skulle kunna inkassera 10 millioner rdr, deraf 3 millioner i ren behållning. Ge nom en sådan föreslagen prisreduktion skulle måhända Rysslands stora bomullsimport komma att öfverflyttas till Göteborg, och endast denna råbomull skulle med en tredjedel öka Göteborgs handel och sjöfart. Flera af de närvarande uppmanade löjtnant Sandeberg att skrifligen uppsätta det med allmänt intresse afhorda föredraget och lägga detsamma till mötets handlingar, hvilket hr S. äfven åtog sig. Härefter uppträdde åtskilliga personer, hvilka hvar i sin mån gåfvo illustrationer till det orimliga i jernvägstaxan, det bråkiga vid expeditionen samt det ogina och besynnerliga sätt, hvarmed trafikanter i allmänhet bemötas. Det vore för vidlyftigt att uppräkna det syndaregister, som sålunda tillkom genom kapten Berg, grefve Posse, brukspatron Cassel, brukspatron Proschwitz, hr Brag (fr. Sköfde), mag. Hedlund, hr A. F. Ericson j:r m. fl.; alltnog man insåg klart att taxan var, såsom en talare uttryckte sig, en förfuskad öfversättning af någon tysk taxa, utan att något afseende fästats vid svenska förhållanden. Man syntes äfven allmänt gilla ett annat yttrande, neml. att godstrafikanten i Sverige ej har några rättigheter, utan endast skyldigheter. På förslag af mag. Hedlund bestämde man sig slutligen för följande resolutioner: 1:0) Mötet har, på grund af vunna upplysningar om den erfarenhet, som å olika orter gjort sig gällande, kommit till den bestämda öfvertygelse, att trafiktaxan å statens jernvägar är mycket för hög, särdeles i fråga om de längre afstånden, för att jernvägarnes ändamål skall blifva uppfyldt, när saken ses från synpunkten af såväl statsverkets som landets och de enskildas fördel och gagn. 2:0) Då de af nu gällande föreskrifter åt trafikanterna lemnade rättigheter och skyldigheter ej stå i jemvigt, och då bestämmelserna på mångfaldigt sätt lända till de traflkerandes obehag och förfång, så uttrycker mötet den åsigt, att dessa föreskrifter böra reformeras i den riktning, att jernvägarnes förvaltning blir ordnad icke efter trånga embetsmannatormer, utan på ett affärsmessigt sätt; börande trafiken skiljas från ingeniörskapet. 3:0) Mött anser att vid anläggande af stationer vederbörande länsmyndigheter och kommuner böra höras. 4:0) Mötet beslutar nedsätta en komite, för att till K. M:t ingifva en petition om en ny taxa på grund af enligt erbållna upplysningar uppgjordt förslag. Dessutom syntes man vara ense om, att mycket godt för trafiken skulle beredas ifall det medgåfvos stationsinspektorerna att befatta sig med kommissionsaffärer. Till ledamöter i ofvannämnda komiteå, som skall föreslå ändringar i nu gällande jernvägstaxa och i öfriga föreskrifter rörande jernvägstrafiken samt skall uppsätta ett förslag till en till K. M:t ställd underdånig ansökan om vidtagande af åtgärder för trafikens underlättande och hvad som i öfrigt kan befordra landets och Jernvägarnes förenade fördel och gagn, utsågos: häradshöfdingen Hessle å Hjelmared,