Article Image
Under loppet af de följande nio åren fullbordades under hans ledning kanalen vid Ström och Stallbacka, Seffle kanal och kanalerna vid Carlstad och Albrektsund. Vid invigningen af Ströms kanal ville Carl XIV Johan, såsom belöning för ådagalagd duglighet, befordra den tmärkte ingenioren till ordonansofficer, men arbetsdirektionen menade att han, om så tokigt skulle vara, förr kunde undvara denna hedersbevisning, än kanalarbetet kunde undvara honom, och så blef ban i stället major. Samtidigt med alla dessa arbeten hade han haft tid öfrig att utarbeta den storartade planen till ett alldeles nytt slussystem vid Trollhättan, en uppgift, som var vida svårare än den första anläggningen, enär till denna blifvit utvald den enda tjenliga terräng som fanns, och den nya anläggningen icke fick komma i vägen för den gamla. En af dessa präktiga auktoriteter, som kallas komitcer, fick planen till genomscende och bedömande, och den kunde visserligen icke neka att den var genialiskt uttänkt, men förklarade att kostnadsförslaget vore tilltaget 236,000 rdr för lågt. Ericson stod emellertid fast vid sin uppgift, och — huru otroligt det än låter för den som vet huruledes kostnadsberäkningar för offentliga arbeten bruka uppgöras — det visade sig att icke allenast penningarne räckte till, utan äfven att, hvad som är ännu otroligare, arbetet

1 september 1862, sida 2

Thumbnail