nämnde med ledsnad, att han bland 80 inskrifna elever funnit högst 15 kunna läsa innantill, men gladde eig nu att i taktläsningsmethoden hafva funnit ett medel, som på kort tid kunde hjelpa skolan ur denna förlägenhet. 0. Svensson, som icke af kapten K., till hvilken han vändt sig, fått svar på sin förut omnämnda fråga, förnyade nu densamma och anförde tillika, hurui folkskolor inom Göteborgs stad innanläsningen sistlidna år af skolrevisorerna anmärkts vara släpig och sjungande, hvartill man icke kunnat finna någon annan orsak än för långt drifva taktläsningen i de skolor, der man tillegnat sig denna del af Kylbergska metoden. Kapten K. vidgick au, att barnen i hans skola ännn icke upphunnit välläsningsfärdighet, men hyste den förhoppning, att denna inom två å tre år skall vinnas, för hvilket ändamål han, sedan skelettet (renläsningen:) är färdigt, för att fylla detsamma med kött och blod (välläsning?), kastar taktpinnen öfver bord. För denna upplysning hembar O. Svensson sin tacksägelse till kapten K., men önskade endast att vid välläsningens bedrifvande ej för stor rubbning i taktläsningsmethoden måtte uppstå. Så slutade diskussionen om taktläsningen, dagens hufvudfråga. Derefter anförde kapten K. att undervisningen i Geografi, Räkning och Geometri bedrifvits medelst föredrag, och att en ganska kort tid derpå användts. Herr Rydberg gillade föredrag såsom nyttiga i nödfall, men vill derjemte hafva öfverläsning i bok, emedan sjelfstudium derigenom befrämjas, hvarnti kapten K. instämde, yttrande att vägen låge öppen från föredrag till lexläsningt Sedan de af kapten K. framställda frågorna nu blifvit genomgångna, förklarades diskussionen afslutad, och saknades således allt tillfälle till förfrågningar, anmärkningar o. s. v. med afseende på föregående dagens förevisningar, hvarom i programmet talats. Till slut följde ett ganska obehagligt uppträde, föranledt genom uppläsandet af ett till mötet adresseradt bref från seminarieföreståndaren Pettersson i Vesterås, hvari denne beledsagat ett bifogadt exemplar af sin nyligen utgifna skrift i folkskolefrågan med åtskilliga anmärkningar mot Rudenschold-Kylbergska methodens förkämpar, hvilka af den mot dessa herrar välsinnade pluraliteten förklarades minst sagdt ovärdiga. Först och sist kan man icke nog prisa kapten K:s välvilliga uppmärksamhet mot samtliga deltagarne i mötet.