Article Image
kring ett konstverk i brons. Ha, jag tror jag kanner gruppen! Det är Bältespännarne af Molin, den svenske konstnären. Här är alltså Sverige! Var helsad du gamla, kära fosterjord! Var helsad du konstsköna uttryck af den gamla nordiska andan, som Molin ställt fram att visa verlden; en anda, som visserligen var litet krånglig af sig, som gerna gaf sig i slagsmål, som höggs med knif, men som var så genomärlig, som alltid sade till innan knifven drogs, som gaf sin motståndare tid att försvara sig, som alltid skydde söderns fega lönnmord! Engelsmän och fransmän, tyskar och italienare stodo samlade omkring den Molinska gruppen, och beundran lästes i alla blickar. Måtte Sverige njuta lika stor ära af hela sin exposition som af denna grupp — och vårt hedersrum är gifvet! Bredvid Bältespännarne drog en profyrvas från Elfdalen, en annan produkt af äkta svenskhet, uppmärksamheten till sig. Vi hafva denna gång ej , tid att stanna vid någonting, men der är dörren till den svenska afdelningen. Våra fanor äro ännu icke uppsatta, men Norges färger svaja öfver dörren bredvid, och derutanför har norrmännens hopp kastat sitt ankare, ett arbete, som allmänt beundras. Stig in till svenskarne! Här innanför, straxt vid dörren, möter oss också en exponent af äkta svenskhet, en!... Nej tre...tre varma och goda kakelugnar från Ringnr i Göteborg ... Men Åkerlind? Han har ej ännu hunnit hit, lika litet som andra produkter af Stockholms och en stor del af det öfriga Sveriges industri. I, käre stockholmare, bo något aflägset från Europa. Månne Nynäsfrågan icke kunde bjelpa er, om den kunde lyckligt lösas? Det gör en gammal stockholmare riktigt ondt att ej träffa er här lika fort som vännerne i Göteborg, hvilka stå så putsade och inbjudande på expositionen. Se endast på C. G. Peterssons i nyssnämnde stad utomordentligt vackra skrifbord, eller på Brak Warburgs präktiga snickarearbeten och lukta på Boman komp:s tobak och se huru Rossing tänker spinna silke på sina företag! Hertigen af Östergötland har för sin raska och menniskovänliga handling i Nizza, då han räddade litvet på två personer, med acklamation blifvit utnämnd till hederspresident i la Societ6 des Sauveurs i Paris, ett bland de mest aktade och ansedda räddningssällskap i Frankrike. Från Wenersborg skrifves den 12 d:s: Skarpskyttarne marscherade i går eftermiddag, företrädda af hornblåsare och trumslagare, ut till Lockerudskogen, der fältexercis och bajonettfäktningar egde rum under ett par timmar. Vid återkomsten marscherade de med spel genom staden till gymnastiklokalen, der de hafva sin samlingsplats. En mängd menniskor var ute och åsåg marschen, som företedde en god hållning och säkerhet i gevärets bruk. — Under de senaste dagarne har ett välgörande regn fallit under icke synnerligen hög temperatur, dock har nattfrost under sista dygnen icke formarkts härstädes. Vårsådden är på stadens egor långt framskriden, dock icke öfverallt fullbordad; men sådant torde komma att ske under innevarande vecka, såvida väderleken derför icke blir alltför ogynsam. Marken är numera jemt grön och rågarne stå frodiga och hafva redan vuxit betydligt; men med löfutsprickningen har det ännu icke kommit långt, dock torde det sista regnet påskynda växtligheten äfven derutinnan. Seg ationen är i full gång och flera jernoch träladdningar hafva från Wenern hit ankommit. Sveriges ångfartyg. Ur statistiska centralbyråns tidskrift antöra vi följande om ångfartygens antal och tillväxt i Sverige: Då bland nyare tiders kommnnikationsmedel ångbåtarne intaga ett vigtigt rum, och Sverige, i förhållande till sin folkmängd och sin rörelse i öfrigt, mer ån månget annat land gjort sig detta medel tillgodo. torde en sammanställning af hvad de officiela uppgifterna innehålla rörande de svenska ångbåtarnes antal m. m. icke sakna intresse. I kommerskollegn berättelser finnas i förevarande hänseende ej äldre uppgifter än för år 1836. Detta år funnos, utom postångfartygen Constitutionen och Motala samt det kronan tillhöriga Gylse, af tillsammans 215 hästars kraft, inalles 24 svenska ångfartyg af omkring 1,000 hästars kraft. Af dessa 24 fartyg var det aldsta Yngvo Frej bygdt år 1820 på S. Owens

14 maj 1862, sida 2

Thumbnail