härom af en insändare i vår tidning, men it i sjelfva texten finnas ett par ord tillsatta, som alldeles förändra meningen. H.-T. låter neml. vår insändare hafva beskyllt densamma att uppsåtligen hafva velat lura allmänheten, under det att ins:s ord helt simpelt innebära det obestridliga faktum att allmänheten blifvit lurad. Föröfrigt åberopas, utom många personliga angripelser mot H.-T:s utgifvare, att vi utan kommentarier upptagit en del af den sanningsälskande Bohbusläningens i Dagligt Allehanda intagna betraktelser öfver den Ljungbergska frågan. Vi tro oss i båda hänseenden vara utan skuld; så vidt som det är och måste vara tillåtet att efter bästa förstånd bedömma gifna fakta, till ex, embetsmäns eller enskilda personers offentliga yttranden eller handlingar, och ur deras sammanställande draga sådana slutfoljder, som öfverensstämma med vanliga reglor för menskligt tänkande. Det är icke den, som hårdt eller orättvist bedömmes, som derpå förlorar, utan den vrångvise domaren. Sanningen har aldrig klarare framstått, än då den som allramest blifvit motsagd och bestridd, och man blir först då en smädare eller förklenare, vär personer eller deras handlingar framställas sämre än de äro eller behöfva vara (genom inläggande af dolda, moraliskt dåliga motiver). Ångf. Halland, fördt af kapten Smitt, hade i onsdags kl. straxt efter 6 eftermiddagen under resa från Warberg hit till Göteborg den olyckan att under en så stark tjocka, att man måste loda sig, råka på grund på skäret Lilleland, öster om Nidingen. (Med samma skär lär ångf. Orion under lika förhållanden hafva råkat i kollision sistl. onsdags förmiddag). Så snart underrättelse hit ingått om olyckshändelsen afgick bogserångaren Niord härifrån, i går kl. 1, 6 f. m. Vid dettas framkomst kl. 12 f. m. stod ännu Hälland på grundet, men hade ej intagit Lågot vatten. Sedan trossar blifvit förda ombord började Niord sitt arbete, understödt af Hallands egen maskin, hvilket hade den lyckliga påföljd, att det snart blef loss och med bjelp af egen maskin kunde fortsätta resan; det uppkom till Skeppsbron kl. 5 i går e. m. Lasten är i oskadadt skick, och äfven fartyget tros vara helt. För säkerhets skull kommer det dock att uppgå å Lindholmens slip för undersökning. Inför IIandelsföreningen valde i går hrr skeppsredare till revisorer af nationalkassans räkenskaper för åren 1862—64: grosshandlanderna C. G. Lindberg och Aug. Röhss med handl. J. L. Broddelius till suppleant. Kommunikationerna. Sjöförbindelsen mellan Göteborg och Amsterdam å ena sidan samt Königsberg å andra kommer äfven i år att underhållas af kongl. nederländska ångbåtsbolagets ångare. Stadens handtverksidkare göra vi uppmärksamma på Handtverksforeningens i dagens nummer intagna annons angående inlemnandet af ansökningar för erhållande af understöd af allmänna medel för resa till verldsexpositionen i London. Seglationen på Göta Kanal. Enligt i går ingången underrätelse är vestra kanallinien alldeles isfri oah seglationen der obehindrad, men i Sjötorpsviken äfvensom i Sättrabugten fanns ännu is. Från Tåtorp till Manäs är deremot ren sjö. Liflig trafik. Mellan Malmö och Köpenhamn är nu ångbåtskommunikationen ordnad och det på ett sätt, som visar att trafiken på denna farled måste vara liflig. Sålunda afgå ångbåtar 2 gånger hvarje dag från Malmö och lika många gånger från Köpenhamn. Ett annat ångfartyg gör 2 gånger i veckan resor mellan de båda städerna, hvarjemte äfven ångfartyg, stadda på längre turer, anlöpa dem. Domkyrkan i Lund och professor Brunius. Till red. af Snällposten har en person i Lund, som kallar sig opartisk, insändt en uppsats, hvilken vi anse oss skyldiga införa, då vi senast efter skånska tidningar intagit ett klander mot Brunius och beröm för domkyrkans nye byggmästare, hr Zettervall. Det vigtigaste af uppsatsen har följande lydelse: Den remna, som så mycket omtalas, har jag sett i omkring 30 år; hvalfvets svaga beskaffenhet är redan omtalad i Brunii Beskrifning om Lunds domkyrka, hvilket arbe