Göteborgs brandkår. De trenne nya tjenstebefattningarue vid brandkåren lära sistl. fredag blifvit af Magistraten tillsatta, hvarvid handl. AA. G. Hallgren erhållit förste befalbafvare-platsen, boktryckaren A. Lindgren andre befälhatvare-platsen och stämpelmästaren C. J. Risberg befattningen såsom moönsterskrifvare. Ångbäåtskommunikationerna. Det ena ånglartyget efter det andra harg nu gåt i vluterqvarter, dels vid Lindholmen, dels vid Trollhättan och Motala. Kanalfarten för året är slutad; de sista ångbätarne, som härifrån gingo uppåt, voro Oden och Kristinehamn, bvilka i lördags afginogo till Trollhattan, för att upplägga i dervarande docka. ÅAnglart. Uddevalla afgick häritrån för sista gången i går, och återkommer om tisdag, hvarwed ångbätsfarven på norra kusten for året upphor. Ängbåtstarten med Norge är slutad, liksom ock den genom Halländska ängfartygsbolaget underhållaa förbindelsen med höpenuhamn och Lädbeck. Angt. Thor har afslutat sina resor på Hamburg, och ängt. Hamburger Paquet skulle såsom i går anträda sin sista resa fr. Hamburg till Göteborg. De engelska båtarne mellan Hull och Göteborg sluta äfven snart gin verksamhet och , Hero hitväntas som i dag, för att nästa fredag gora sim sista reguhera tur såsom postångare. Måhunda kommer dock någon at Hull-bätarne att derntötver göra någon extwa resa hit, churu sådant ej år särdeles lockande, då så godt som ingen retourfrakt är att förvänta bärträn. Ångfartyget Argo, som sistl. fredag e. m. algick härfrån på sin sista resa för året till Hull, hade det missödet att på eu grundt ställe i den 8. k. rännan i eltven komma så nära botten med propellern, att ett der händelsevis liggande större skeppsankare fastnade i densamma, hvarigenom farten tvärt stoppades. Med tillhjelp at hr Bourns dykareapparat lyckades det att på lördagsförmiddagen klargöra propellern och, ehuru dess ena blad var atbrutet, ätertog dock Argo sin resa kl. !,3 på lördags e. m. Utkommen i sjön fann kaptenen likväl att, resan icke kunde fortsättas med den skadade propellern, hvar före han vände om och återkom hit till staden kl 27 på aftonen. Fartygets post bragtes i land och befordrades häntrån senare på aftonen landvägen till England. För insättande af ny propeller har fartyget lossat sin last, hvilken etter fullbordad reparation åter intages, och torde resan kunna fortsättas om 2 q 3 dagar. Vestra Stambanan. Afdelningen Göteborg-Töreboda har under sistl. Nov. månad haft en trafik-inkomst af 49,100 rdr 90 öre, deraf 18,432: 54 tör 12,081 befordrade passagerare, 29,680: 5v för 95,062 ctr 58 skålp. forsladt gods samt 987: 86 i diverse och extra inkomster. Under samma månad 1859 uppgick inkomsten till 32,543 rdr 24 öre och år 1860 till 49,640 rdr 8 öre, — Sedan årets början och till d. 1 December har jernvägen inalles haft en trafikinkomst at 589,851 rdr 43 öre. Svenska undersäters handeisrättighet i Danmark, At kgl kommerskollegium hade för någon tid tillbaka blifvit infordradt yttrande af Handelsföreningen bärstädes i anledning at en utaf danska regeringen gjord framställning rörande åfslutandet al en Ömsesidig öfverenrkommelse om rättighet för svenska undersåler, som nedsätta sig i Danmark, att under samma vilkor som för danska undersåter äro stadgade, derstädes idka handelsnäring, emot det ali åt danska undersåter i Sverige beviljas enahanda förmåner som ätnjutas af svenska undersåter. I anledning häraf har Iaudelsföreningen i skritvelse tll kommerskollegium d. 23 sistl. Novbr tillstyrkt, aw danska regeringens ifrågavarande framställning må at kollegium hos Kongl. Maj:t till bifall forordas, under vilkor af fullständig reciprocitet, så att inga större hinder komma att förefinnas för svenska undersåter at i Danmark erhålla och utofva handelsrävtigheter, än för danska undersåter att erhålla och utöfva sådana rättig-. beter i Sverige. Fr RE es