des till priser varierande mellan 125 och 14C riksdaler. Nytt ångfartyg. Från Motala-varfvet Norrköping gick den 26 Sept. af stapeln et ångfartyg, hvilket erhöll namnet Bessarabien Det är af jern, 220 fot långt, 27 fot bredt törsedt med 75 hästkrafter samt skall tacklar till skonertskepp, tor att underhålla trafiker mellan hamnarne i Svarta hafvet och Azow ska sjön. Angbåtlskommunikation är i dessa da gar öppnad mellan Malmö och Löddekopinge Gaslysning i fängelse. I Landskron: håller man på med en teml. storartad gasled ning, 1 det hela den vidlyluga inom fastnin. gen befintliga klädestabriken skall upplysas med gas. Industrielt. I Jönköpings gamla skjutsimrättnings stall har, efter vederbörliga ändringar, blifvit inrättad en fabrik for förfärdigande af rullgardimer, hvilken för närvarande sysselsätter omkring 30 arbetare. Great Eastern. Man har rörande detta jätteskepp, vid hvilket i början fästades så stora förhoppningar, kommit till den för dess aktieegare ganska nedslående slutsatsen, at! dess konstruktion icke gor det egnadt för resa öfver Atlantiska hatvet under den stormiga årstiden. Skeppets fel och brister i detta afseende bestå deri, dels att dess ångkraft icke är stor nog i förhållande till storleken (Great Eastern har 3,000 hästars kraft på en drägtighet af 13,676 tous, medan t. ex. ångbåten Persia på samma tur har 900 hästars kraft för 2,079 tons) och icke törmår drifva både skruf och hjul tllbörhgt, dels att hjulen icke voro tillräckligt stora och starka och dels slutligen, alt skeppet icke har någon köl, i följd hvarat det rullar starkt, då sjön gål hög och styrandet försvåras. Fr. Chr. Schlosser, den berömde tyske historieskrifvaren, har d. 23 sist. Sept. aflidit i Heidelberg. Tyskland sörjer i honom, säger en tysk tidning, en af simma förträffligaste och lärdaste forskare, en man som allud bevarade en ren och swäng sjeltständighet i sin karakter liksom i sina skrifter, under hela sitt lif, och som på denna väg först höjde den tyska historieforskningen till den sedliga rang den för närvarande intager. Schlosser var född år 1776 och hade såsom akademisk lärare verkat i Heidelberg sedan år 1817. En jernvägsolycka inträffade d. 3 Sept. på Hannibaloch St. Joseph-banan i Missonri. Ett at de krigförande partierna -— hvilketdera nämna ej tidningarne — hade på ett så falskt sätt förstört den 100 fot långa och 35 fot breda jernvägsbryggan ötver Little-Platefloden, att den tycktes stå fast och säker. Brons spanter voro förbrända, men elden hade blifvit sorgfälligt utsläckt, efter det den förtärt balkarne. Ett bantåg med 85 å 100 personer, deribland qvinnor och barn, kom kl. 11 om natten på bryggan och störtade i afgrunden. 17 personer dogo på stället, flertalet at de öfriga blet gräsligt såradt och stympadt; endast 3 personer kommo hksom genom eut underverk oskadade derifrån. Konsten att gå på vatten. Man hari Paris uppfunnit ett nytt slags byxor at kautschuk, hvilka tillåta den, som bär dem, att marschera i djupt vatten, således älven på hafvet! En arme kan derföre utskeppas på ställen, der vattnet är för lågt att tillåta större fartyg lägga till, och utan att störas gå i land på ett ställe, der inga törsvarsåtgärder vidtagits. De experimenter, som anställts med dessa byxor, hafva alla slagit väl ut. En pratsam laddning, Ett till Bordeaux från Senegal nyligen anländt fartyg har dil medfört öfver 10,000 större och mindre — papegojor. Flickor och uniform. En domstol i Steyermark har nyligen fällt dom i en besynnerlig sak. En ung, vacker och rik bagaredotter förälskade sig nemligen i en rask löjtnant och föräldrarne gåfvo sitt bifall till de hola unea mAronnAPnRAL föraning hlväl mad