Article Image
kyrkan hade utgått från dess egna rörelser. Man borde ej lägga band på den fria forskningen; ty ingen tro kan byggas på obevisliga satser. Ordföranden afbröt här diskussionen om den norska berättelsen, för att öfvergå till den svenska. Kyrkoherden Hammar meddelade ett supplement till den svenska berättelsen. I trakten mellan Småland och Upland hade en man vid namn Östberg med stor ifver och fram. gång samlat bidrag till upprättandet af en anstalt för dötstumma, I hans trakt funnos 24 små föreningar af fattiga bönder, hvilka lemnat bidrag till anskaffandet al ett misslonsfartyg; men detta fartyg hade endast skaffat dem skuld, och han föreslog derföre, att det måtte öfvertagas af den nordiska missionsföreningen, om en sådan kunde komma till stånd. Docenten Bring omtalade, att en filosofisk riktning, hvilken vore kristendomen alldvles motsatt, yppat sig vid de båda svenska universiteten. Vantron har äfven skaffat sig ut tryck inom litteraturen, en finare genom Ignell, hvilken sluter sig till Schleiermacher, och en gröfre genom Cramer m. fl. Cramer tror, att den kristliga sedeläran är den högsta, men söker tfllochmed att försvara poly: gami (?). Pastor Andren framträdde såsom medlem af den skandinaviska kyrkan i Amerika, Augustanasynoden, och helsade från den. Dr Bergman uttalade den i Sverige allmänna önskan om kyrkans skiljande från staten. Talaren föreslog en prisbelöning för den bästa planen till en kyrkoförtattning och förordade en gemensam missionsförening. En skotsk professor Lumsden inbjöd skandivaviska deputerade till den fria skotska kyrkans generalförsamling i maj månad nästa år, der de skulle bli mottagna med glädje. Et ter några yttranden om de olika kyrkornas kallelser uttalade han den åsigten, att en stor strid förestod, och uppmanade till ömsesidig kärlek. FA rst ARSA BETER

12 augusti 1861, sida 2

Thumbnail