Article Image
tids tjenstledighet, har Stiftets Eforus förordnat kollega mag. M. Ullman. Olyckshändelser. Under den starka folkträngseln i går marknadsdagen synnerligast på och omkring exercisheden, der kreatursmarknaden hölls, inträffade flera olycksbändelser genom ovarsamt körande. Så blef ett treårigt barn, öfverkördt af en vagn och dödat på stället. Ett annat barn blef äfven illa skadadt och på en mansperson krossades ena låret. — Vid ingången till Lorentsberg erhöll på aftonen en målaregesäll så våldsam blodstörtning, att han segnade ned och dog ögonblickligen. ngslupen Phaenix, som nyligen från Keiller Co:s verkstad härstädes atsändes till Stockholm, har sedan dess ditkomst gjort turer på Waxholm med anlöpande af åtskilliga ställen utmed denna farled; men råkade i söndags ut för det missödet, att den hylsa, hvaruti axeln hvilar, sprang sönder, vare sig genom någon brytning å axeln eller emedan denne genom friktionen blitvit för het och ullfölje af sin utsvällning sprängt hylsan. Phoenix skall för reparations undergående införas i docka, och lär ej på några veckor kunna åter utgå i sjön. De nya diligensoch postlinierna. Bohusläns Tidning yttrar härom följande: Mot uppgörelsen af de nya diligensoch postlinierna kan man anmärka och nästan tro, det på generalpoststyrelsens karta öfver Sverige, Uddevalla ej finnes utsatt, emedan denna lilla fläck med 4,000 invånare och icke obetydlig rörelse alldeles icke erhållit förmånen att få vara med i de omnåmnda linierna. Vi tro dock att emellan Venersborg och vår stad ej är så ringa trafik, att ju icke en postvagn kunnat bära sig dessa städer emellan. Bohusläns Tidning tyckes ej hågkomma, att Uddevalla under den tid af året, då staden icke åtnjuter daglig kommunikation pr ångbåt med Göteborg, har två gånger i veckan paketpost-förbindelse med denna stad, hvarigenom Uddevalla så godt som inkommer i det nya postnätet. Hvad vidkommer en post-diligens mellan Uddevalla och Venersborg, så äro vi ense med tidningen, att en sådan torde kunnat påräknas och troligen skulle väl bära sig, helst det är mer än jemmerligt bestäldt med skjutsen mellan dessa båda städer. Reser man neml. icke med beställda hästar, så kan man påräkna att få dröja 7 å 10 timmar på dessa trenne mil. . Boräsbanan. Borås Tidning herättar: Öfverste Ericsons utlåtande till regeringen om Borås jernvägsbolags skrifvelse till K. M:t med förfrågan, huruvida statens rörliga jernvägsmateriel finge användas äfven på Boråsbanan och på hvilka vilkor, har blifvit direktionen meddelad till besvarande. Framställningen skall vara tillstyrkt på de grunder, att Boråsbolaget skulle erlägga för hvarje tågmil 7 rdr 50 öre för hvarje lokomotiv, 35 öre för hvarje passagerarevagn och 45 öre för hvarje godsvagn. — Emellertid har den för denna frågas afgörande förflutna tiden ej, med afseende å jernvägsföretaget, sysslolöst förrunnit, utan hatva flera undersökningar och utstakningar af banan egt rum. Justitieombudsmannen Wester var, då han såsom pr telegraf är kändt, d. 4 d:s afled i Filipstad, stadd på embetsresa derstädes, och han afled utan ringaste föregående sjukdom. Fregatten Norrköping. Utom förut nämnda officerare, äro följande kommenderade å fregatten Norrköping under dess förestående expedition till Nordamerikanska farvattnen, Rremligen: premierlöjtnanterna C. A. Hjelmstjerna, K. Peyron, K. Posse samt O. Lagerheim. Ormen i bomullsbalen. Såsom våra läsare säkert erinra sig, meddelade vi nyligen efter Norrköpingstidningar en berättelse om huruledes, vid lossning derstädes af bomull från Amerika, en orm framkilat ur en bal, som blifvit öppnad, samt att bemälde främmande passagerare tagit sin tillflygt i strömmen och der försvunnit. En insändare berät

8 augusti 1861, sida 2

Thumbnail