— a — — jnas skådeplats, icke kan följa med dem förr än flere veckor efter det de passerat, måste vara beqvämare och ändamålsenligare att låta utföra sina bomullsuppköp i Amerika genom kommissionärer i New-York, hvilka, såsom varande närmare de vexlande händelserna, bättre kunna rätta sina åtgärder efter desamma, är naturligt. Men också under normala förhållanden tyckes bomullsaffärers uppgörande på Nord-Amerika med begagnande at New-York såsom förmedlingsort erbjuda fördelar, hvilka i allmänhet blifvit förbisedda. I detta afseende innehåller det senast hit anlända n:o af New Yorker Handelszeitung en närmare framställning af förhållandena, hvilken torde förtjena att tagas närmare i betraktande af dem, som hafva affärer åt detta håll. Då vi föra New-Yorks talan i detta afseende, säger det nämnda bladet, är det ingaluuda vår afsigt att bestrida den gamla satsen att råprodukter i allmänhet kunna erhållas för billigast å den marknad, som ligger produktionsdistriktet närmast och tillgängligast; men vi tro oss dock kunna visa, att New-York är den bästa förmedlingsorten för Europas kontinent i de flesta fall, då beställning å hela skeppsladdningar göres, samt i alla, då det är fråga om blott delar af en skeppslast. Hvad loco-inköp af delvisa laster angår, så äro några ord utllräckliga för att ådagalägga de fördelar New-York erbjuder. Genom både land och vattenvägar stående i förbindelse med de förnämsta bomullsdistrikterna samt med alla bomullsmarknader i landet, erhåller New-York till en stor del direkte från plantageegarne, hvilka här hafva beständiga agenter och korrespondenter, betydliga qvantiteter bomull i konsignation; och då man företrädesvis hitsänder de bättre sorterna med uteslutande af de ordinära, så erbjuder New-York i förhållande till sin omsättning, år ut och år in, ett bättre urval, än någon af de sydligare handelsorterna. Funnes det af någon sort icke tillräcklig mängd å orten i förhållande till beställningarne, så har New-York lätt att alla tider genom en snabb tillförsel på 3 dagar pr ångfartyg via Charleston och Savannah och på 10 å 14 dagar pr jernväg från Missisippi afbjelpa det; och hvad snabb expedition angår så kunna order från Europa städse utföras utan något dröjsmål, emedan här ständigt finnes att tillgå fartyg till nästan alla hamnar på Europas kontinent. Priserna 1 New-York stå visserligen, tillfölje af större transportkostnader, något högre än i de sydliga hamnarne, men beräknar man besparingen i frakten till Europa samt speser och rembours i jemförelse med söderns hamnar till i c. pr Ib. — hvilket säkert icke är för högt tilltaget — så jemna sig kostnaderna helt och hållet, och den oskatbara vinsten i tid har erhållits utan minsta appoffring. Framställningen af New-Yorks företrälen såsom förmedlare för inköp i södern for