Hvad bevisar då att en privat bana — GefleDala -— fått under samma period en tillökning af 92 proc? Det är just denna möjlighet att (åtminstone med nuvarande styrelsetry komma underfund med hvad jernvägen kan inbringa, som ins. högligen betviflar. Hvad H.T. i öfrigt yttrar om staten, som får betala lärpenningarne och bolaget, som skall draga den stora vinsten, förefaller något besynnerligt; ty den saken beror ju ull on stor del på de ömsesidiga vilkoren. Om t. ex. bolaget eller en direktion, om H.-T. så heldre vill ha det, finge fria händer att sköla jernvägen alldeles som vore den en privat bana, och derföre tillgodonjöte en viss proceut al nettoinkomsten, kan ins. ej förstå annat än att ju större vinst direktionen hade, desto större vore äfven nettobehållningen för staten. Båda hade således deraf den största vinst, och att trafikerande ej skulle förlora på bytet är äfven sannolikt. Trafikerande ha i allmänhet ingen vinst af att staton blanda: sig i transportväsendet. Då privatdiiigens gick emellan Stockholm och Göteborg, kostade ett mindre paket deremellan 1 rdr 12 öre; men då postverket öfvertog paketposten, sattes frakten genast upp till 2 rdr 25 öre för det minsta paket. Förvånande, men sannt! Nå! men om nu staten, direktionen och den trafikerande allmänheten vunno på den föreslagna förändringen, hvem förlorade då derpå? Jo det är sannt, en och annan tjensteman förlorade kanske sin befattning. Sinekurplatserna, och sådane, der man kan få sticka in personer, som man gerna vill blifva af med, torde blitva högst få; men icke kan väl detta anses som något skäl för reformens uppskjutande längre än nödigt är, såvida den för öfrigt anses åndamälsenlig. På hvilket sätt de mesta lärpenningarne komma att af staten betalas, antingen tillfölje at nuvarande organisation för jernvägarnes skötande. eller den af ins. föreslagna, borde H.-T. (som ändå allt har reda på ett och annat) nog sjelf inse och erkänna, såvida den neml. vill och kan vara uppriktig då frågan rörer statens jernvägar. Ao — e Ume RER ET RRENO SVR SAR ERNER SNR RRREAENREEEEEOENEERSNEENORS