sina varor. Den 33 å 4 mils långa sjöoch landvä! ga transporten till Göteborg är visserligen kostsam, men dock öfvervinnerlig, emedan forlönerna ej äro så högt uppdrifna här som på de flesta andra orter i landet. Vanligen betalas för ett lass om 10 ctr 5 rdr rmt. De välgörande saltsjöbaden, stadens förnämsta och snart sagt enda näringskälla, hafva, oaktadt den missgynnande väderleken, varit fullt ut lika om ej mera anlitade än något föregående år. Den härifrån bedrifna exporten af spanmål har varit högst ringa i jemförelse med närmast föregående är, hvilket torde få tillskrifvas dels den år 1859 inträftade missvext, dels den ogynsamma väderlek som allmänt var rådande under innevarande års skordetid, samt den ovanligt tidigt inträftade isläggningen, som hindrat alla sjöväga transporterna. Stadens talrika arbetsklass är verkligen att beklaga, ty den har härigenom gått miste om en ganska betydlig arbetstörtjenst. Vid det af Göteborgs Aktiebolag för Storsjöfiske här anlagda salteri har i likhet med föregående år ett stort antal personer haft arbetsförtjenst och hafva i allmänhet de skärgårdsvoer, som besörjt fiskleveranserna, härifrån medfört sina förnödenheter. Af hvad sålunda anfört blifvit torde såsom totalomdöme kunna sägas att detta år ej varit för samhället så gynsamt som närmast föregående. Ur denna berättelses öfriga innehåll, som utgöres af mera deltaljerade uppgifter om såväl utrikesoch inrikes-handeln och tulluppbörden som skeppsfarten och industrien å orten, vilja vi endast framhålla de förnämsta resultaterna. Af de förnämsta exportartiklarne, som varit spanmål och stål, har spanmålsutförseln bestigit sig till 60069,3 ctr, utförseln af stål till 120 ctr. Denna export understiger det föregående årets, för spanmål med 209978, ctr och för stål med 480 ctr. Importen, som hufvudsakligast utgjorts af sill, har under året bestigit sig ull 941,65 ctr af denna vara, hvilket utvisar en minskning af 3465,91 ctr. Denna förminskning torde dock härleda sig endast af tillfälliga omständigheter. Denna handelsrörelse har bedrifvits med 16 under årets lopp utklarerade, och 11 under samma tid inklarerade fartyg, de förra med ett sammanlagt lästetal at 513,22 läster, de senare med ett sådant af 308,70 läster. Inrikes skeppsfarten har underhållits af 97 st. fartyg, om tillsammans 897,47 läster, som afgått från orten, samt af 157 st., om tillsammans 1310,80 läster som dit anländt, förutom de 4 ångfartyg som under sina regelbundna turer utmed länets kust anlupit staden. — Det enda staden i afseende å den större indvustrien haft att uppvisa, är det af Göteborgs Aktiebolag för Storsjöfiske anlagda salteriet å Brömsegärden, vid hvilket under året beredts 4425,3 vålor fisk, deraf 236 vålor användts till spillångor. Af återstoden, vägande omkr. 1925 ctr, som beredts till klippfisk, har till Finland blifvit exporteradt 100 ctr, till Havanna 52 ctr, till England 160 ctr, samt till åtskillige andra utrikes orter såsom prof 20 ctr. Resten har, utom hvad som ännu fiunes qvar å lager, sälts till förbrukning inom landet. Af de inom Marstrands tulldistrikt belägna ankarplatserna hafva endast Klädesholmen och Hättan, den senare som inloppsstation till Uddevalla, under året varit begagnade af från utrikes orter ankomna fartyg. Hamnumgälderna hvilka for vinddrifvare utgöra tillsammans 2 8. 6 rst. bko pr läst, äro visserligen mycket billiga, jemförde med dem som äro att erlägga i andra städers hamnar, men när härtill kommer skeppsklarerarearvode, beraknadt efter för orten fastställd taxa, så blifva dessa afgifter mer än fördubblade, hvarför det ej är underligt att uthamnarne föredragas, synnerligast de i Göteborgs skärgård, der inga andra afgifter än de till Kronan erläggas. — Tulluppbörden, deri inberäknade lastpenningar samt båkoch fyr-afgifter etc. utgjorde ifjor endast 1,171 rdr 39 öre, under det att den år 1859 uppgick till 4,102 rdr 34 öre, samt år 1858 till 3,584 rdr 35 öre. Denna förminskning har naturligen sin grund i den ofvan påpekade förminskade handelsverksamheten.