Article Image
omkring 1,800 man, under Augusti 1,500 och September mellan 1,100 och 1,200. Vid bangården 1 Göteborg fortsattes kompletteringsoch inrednings-arbeten 4 verkstadsbyggnaden och lokomotivstallet och ett lastskjul uppfördes längs Norra Larmgatan. Å den för trafik oppnade banan mellan Göteborg och Töreboda hafva älvenledes några kompletteringsarbeten utförts. Södra stambanan från Malmö. Arbetena håfva fortsatts från Sösdala till trakten af Öttarp, mer än 9 mil uorr om Lund eller på en sträcka af omkring 21 mil. Af denna sträcka var linien mellan Sösdala och södra ändan af Finjasjön forut färdigterrasserad och ballastning samt nedläggning af sliper och räler till största delen fullbordad. Sistnämnda arbete fortsattes, uppsättningen af telegrafledning påbörjades, hvarjemte denna bandels inhägnad fullbordades. Å linien norr om nyssnämnde sjö verkställdes 12,400 kub.-famnar jordarbete, hvarigenom, å särskilda ställen, sammanräknadt nära 3: mil banlängd färdigterrasserades och deribland det 14,000 fot långa stycket mellan Finjasjön och den blifvande stationen vid Hessleholm. Vid Hessleholms station 1,35 mil från Sösdala, eller 7,75 mil från Malmö, verkställdes, i och för planteringen af bangårdsområdet, nära 3,000 kub.-famnar jordgräfning. Vid Malmö station påbörjades grundläggning för permanent vagn-reparationsverkstad. Arbetsstyrkan utgjorde omkring 1,200 man. Detaljundersökningarna för stambanans fortsättning genom Småland hafva oafbrutet fortgått samt alternativa linier blifvit undersökta på båda sidor om sjön Salen. Södra stambanan från Falköping. För terrasserings-arbetena mellan Falköping och sjön Stråken verkställdes 23,200 kubikfamnar jordgräfning och 78 kubikfamnar bergsprängning samt nedläggning af 18 större och mindre trummor, hvarigenom ?4 mil banlängd färdigterasserades. At itrågavarande 3 Ya mil långa bansträcka var vid September månads utgång en längd af mer än 3 mil färdigterasserad, och den höga, vackra och dyrbara bankfyllningen öfver sjön Stråken i det närmaste fullbordad. För banans ballastning från Falköping söderut anlades en 3,300 fot lång provisionel Jernväg från permanenta banan norr om Torbjörnstorp till en större grushöjd, hvarifrån grus afhemtades, och voro, vid qvartalets utgång, söder ut från Falköping 8,500 längdfot af banan grusbelagda will 1 fots höjd, hvarJemte sliper och räler å samma stycke blifvit nedlagda. Landfästena för bron öfver sjön Stråken hafva grundlagts och uppmurningen af desamma påbörjats. Arbetsstyrkan uppgick under Juli och Augusti månader till närmare -1,200 man och utgjorde under September något ötver 1,000 man. Detaljundersökningar för liniens fortsättning från sjön Stråken till Jonköping hatva fortsaits. Kkrigsvetenskaps-akademiens täfllingsfragor för 1861 utgöra: 1:0o. Hvad inflytelse kommer det refflade gevärets allmänna införande att ega på intanteritaktiken? 2:0. I hvad mån är det nu ofta hörda klandret af en allttör stor noggrannhet i exercis och manöver grundadt? Om en inskränkuing i denna noggrannhet är nywig, huru långt bör hon sträcka sig? 3:0. Kommer den förbättrade artillerioch infanteri-elden att till den grad inskränka kavalleri-vapnets atgörande inflytelse 1 drabbuingarna, som uu otta påstås? 4:0. Hvilka kunna anses vara de hufvudsakliga orsakerna ull fransmännens framgång under italienska fälttåget 1859? 5:o. Hvad inflytande kommer refflade kanoners antagande att utöfva på artilleri-vapnets användande i tältoch fästnings-kriget? Kunna sådana kanoner helt och hållet ersätta de nu bruklige? 6:0. Hvilka äro de omständigheter, som böra föranleda hufvudstäders befästning? 7:0. I hvad mån kunna de nu tillforlitligt bekanta höjdbestämmelser lemna kännedom om Sveriges höjdbildning? 8:0. Är det sannolikt, att refflade kanoner komma att uttränga de nu brukhge slätborrade sjö-kanonerna at grof kaliber, och å hvilka slags fartyg böra de anbringas? 9:0. Ha, till följd af senare tiders förbåttringar af skjutvapnen, fordringarne på nistoler a4äisoOmM krioegvanoen UHndarmesea KH man

8 januari 1861, sida 3

Thumbnail