Article Image
Terrasserimgsarbeten, ballastning och ned: läggningen af permanenta sliper och rälet voro vid September månads utgång fulibor: dade å hela sträckan mellan hufvudstaden och Södertelje med undautag af ett omkring 200 fot långt stycke af Lerkrogsbanken. För jernbanans framförande under landsvägar blefvo 6 vägbroar färdigbygde, afvensom 1 vägport för banans dragande öfver landsväg. Uppförandet af stationshusen vid Huddinge och Tumba har fortsatts, äfven som planeringen af samma stationers områden. Arbetsstyrkan var störst under juli månad, neml. 1,750 man. Under August var den 1,550 och Sept. 1,400 man. Helsotillståndet hos arbetarne godt. Rörande linien SöderteljeCatrineholm yttras, att den rörliga bron ötver Södertelje kanal var vid Sept månads utgång komplett färdig och afprofvad; bibanan in till Södertelje stad färdigterrasserad, ballastad och belagd med sliper och räler. Stationshuset vid Södertelje uppmurades och vidare ordnades. Mellan Saltskog och Ström har stora landsvägen omlagts på fyra ställen till en längd at 2,050 fot. Tunneln vid Bränninge fullbordades, och den i tunnelngs forlängning öfver sjön Lanaren utfyllda banken kompletterades och planerades. Landfästena för bron öfver Nyqvarns å färdigmurades. Brons spann är 32 fot. Ötverbyggnaden at jernplåt tillverkad vid Motala mekaniska verkstad. Från vestra stranden af sjön Waldemaren intill Catrineholm pågingo terrasseringsarbetena med en styrka af omkring 450 man. Nära 8,000 kub.-famnar jordgräfning och 1,000 kub.-famn. bergsprängning verkställdes å denna del af arbetslinien. Å hela sträckan mellan Södertelje och Catrineholm medhanns under qvartalet ej mindre än 61,000 kubikfamnar jordarbete och 3,450 kub.-famn. sprängning. Sammanlagda längden färdigterrasserade bandelar på denna sträcka utgjorde vid Sept. månads utgång nära 5 mil. Under de nybildade bankarne äro 54 större och mindre trummor nedlagda. Rörande sträckan CatrineholmBodarne; Detaljundersökningar och profgräfningar för utrönande af jordmånens beskaffenhet hatva under qvartalet å hela denna linie pågått jemte öfriga förberedande arbeten, såsom materialiers anskaffning och provisionela byggnaders uppförande. Under Augusti började terasseringsarbetena, dels i trakten at Morjanå, vester om Catrineholm, i Nyköpings län, dels på åtskilliga ställen mellan Halsberg ooh Bodarne i Nerike, samt fortgingo under denna och September mänad med en arbetsstyrka af omkring 600 man. 7,245 kubikfamnar jordarbete verkställdes och vid September månads utgång var den sammanräknade längden af de färdigterrasserade bandelarne mellan Catrineholm och Bodarne 20,500 fot, hvaraf likväl endast 1,200 fot tillhörde arbetena vid Morjanå. Örebro Halsbergssträekan: Sedan Örebro stad, genom beslut af d. 9 sistlidne Juli, åtagit sig att kostnadsfritt till staten upplåta erforderligt utrymme för jernvägsstation å stadens område och således uppfyllt det vilkor Rikets senast församlade Ständer fästat vid anslaget till sammanbindningsbanan Örebro-Halsberg, kunde arbetena å ifrågavarande station börjas. Grundgräfning fullbordades och grundmvuring för stationshuset påbörjades. Planeringen af stationsområdet var vid september månads utgång till en betydlig del verkställd. Förberedelser vidtogos till arbetet å den bro, som skall leda banan öfver Svartån invid Örebro, bland annat gonom utläggning af provisionel bana från Köping-Hult-jernvägens station 1 staden, i och för transport af byggnadsmaterialier. För terrasserings-arbetena verkställdes 3,220 kubikfamnar jordgräfning och de derigenom vunna banklängderna utgjorde tillsammans vid qvartalets utgång 8,400 fot på spridda ställen af linien. Arbetsstyrkan utgjorde under Juli månad 160 man och under de tvenne derpå följande nära 300. Bodarne-Göta kanal; Sammanlagda längden färdigterrasserade delar utgjorde vid September månads utgång nära 2 mil. Ballastning har blifvit verkställd på en

8 januari 1861, sida 3

Thumbnail