Article Image
af nya och ändamålsenliga kommunikationsanstalter. Att det allenast är den svåra kommunikationen mellan denna ort och afsättningsplatserna, som vållat det betrykta tillståndet, hade man redan för längesedan insett. Marks härad hade derföre varit betänkt på att genom en jernväg till Warberg skaffa sig förbindelse med hafvet och en hamn, och en enda fabrikant hade för denna sak förklarat sig villig att bidraga med ända till 100,000 rdr. Kinds härad återigen hade genom Atraåns upprensning tävkt komma till hafvet vid Falkenberg. Dessa sökanden efter kommunikationsleder hade dock tagit en dålig och för orten mindre vinstgifvande riktning. Det vore naturligt att man borde sätta sig i förbindelse med en stor stad, der lager finnas och hvilken vore en punkt med koncentrerad rörelse. En sådan är Göteborg, och derföre koncentrerades snart al:as krafter för en jernbana dit, och de öfriga platserna på kusten öfvergåfvos.) Tal. vederlade ett möjligt inkast, att denna sak här på platsen endast skulle intressera dem, hvilka hade direkte affärer med Boråstraktens industri, och påpekade att hämmandet af en industrigren (och sådant måste blifva en nödvändig följd om denne jernväg ej komme till stånd) alltid verkar skadligt på bela handeln, hvilket åter i sin tur utöfvar ett menligt inflytande på alla förrättningar. Som exempel framdrog talaren det betryck, hvilket Stockholms handel erfor genom forlusten af Finlands handel, ett betryck hvarur Stockholm ännu knappast kunnat repa sig. Jernvägen är nu Boråsortens vara elIl r icke vara. Oaktadt traktens fattigdom finnas der dock rika skatter, som kunna tillgodogöras. Som ett ringa bevis ville tal. blott anföra, att under det veden här i Göteborg nu säljes till 18 rdr famnen, gäller den på Borås torg 5 rdr; då plankor här betalas med ända till 30 rdr pr tolft, stå skogarne i Boråstrakten och ruttna ned emedan hvarken armar, kärror eller hästar finnas att nedköra dem till någon afsättningsort. Till nytta å båda sidor, såväl denna ort som Göteborg, skulle äfven ortens ladugårdsproduktion, gynnad af vidsträckta betesmarker, kunna uppdrifvas till ganska vacker höjd. Då under ogynnsamma förhållanden, när icke något statslån blifvit beviljadt, aktier for denna jernväg här i Göteborg bhfvit tecknade till omkring 1,000 st., hoppades tal. att intresset under nuvarande omständigheter ej skulle visa sig mindre lifligt. Tal. lemnade derjemte den säkerligen för litet hvar öfverraskande underrättelsen, att det belopp, som af de förra tecknarne inbetalts (15 procent), i och för undersökningar m. m., vore så väl vårdadt, att icke allenast hela kapitalet nu funnes i behåll oförminskadt, utan äfven med upplagda räntor. Hau boppades derföre, att de, hvilka förut tecknat sig för aktier, äfven nu skulle stå vid sina anbud, helst någon uppoffring efter all sannolikhet ej kunde komma i fråga, då företaget i stället med visshet kunde anses såsom vinstbringande. Varande för att anställa jemförelse med stambanorna: dessa hade aldrig blifvit byggda under beräkning på direkt vinst, utan hade fornämligast afsett att upphjelpa landets industri. De utgöra allenast de stora pulsådrorna, hvilka skola hemta sin hufvudsakliga näring af de smärre bibanorna. För att bedöma deras verksamhet har man ännu för liten erfarenhet Deremot hafva åtskilliga privatbanor, såsom de i Wermland, Gefle-Dala samt Hudiksvall-Forssa visat förvånande resultater. Om sådant kan inträffa i provinser med en gles befolkning, hvad bör man ej då ha att hoppas i en tätt bebyggd ort, hvars produkter nog torde kunna uppväga de ofvannämnda orternas trävaruproduktion. En jernväg vore här nödvändig, men tillräckliga medel för dess anläggande saknas i orten. Man är inknuten i en säck, hjelpen oss att öppna densamma!, så föllo talarens ord, hvarefter han, genom ett färskt exempel ur verkligheten, påpekade hvilken lyftning och liflighet kommunikationen kan få på en ort, äfven der man ej skulle kunnat vänta någon egentlig trafik. Tal. vore öfvertygad att företaget skulle blifva ej allenast välsig

14 december 1860, sida 3

Thumbnail