Article Image
banan. Och om man äfven medgifver att ifall jernbansrörelsen vintertiden skulle begynna kl. fem å sex om morgnarne, det i de händelser då snöplöjningar och snöskottningar blefve af nöden, skulle fordras en extra arbetsoch vaktpersonal för nätterna, så kommer dock icke något sådant ifråga om eftermiddagstrafiken på jernbanan skulle utsträckas längre fram än till kl. 4 Vi vilja derföre anhålla att jernvägsstyrelsen ännu en gång ville öfverväga om det icke vore möjligt att förändra jernbantågens turer så, att de mera kunde öfverens: stämma med publikens behof. Det beqväma. ste vore visserligen att ställa så till att gods. tågen atgå från Falköping emellan, kl. 5-och 6 f. m., så att de skulle anlända hit till Göteborg kl. mellan 11 och 12 samt att härifrår åter omkring kl. 3 e. m. skulle afgå sådana till Falköping, dit de då skulle anlända kl mellan 8 och 9. Men äfven om detta skulle möta för mycket hinder, så vore det dock redan en förbättring om afgångstiden för godstågen härifrån, som nu är kl. 9 om morgonen, kunde framflyttas till kl. 12 på dagen. Om en resande under sådana omständigheter också icke skulle kunna återvända samma dag han anländt, så skulle han åtminstone icke vara tvungen att, ifall han har någon affär vid embetsverken, dröja här två nätter öfver, utan kunde med detta tåg afresa sedan han förrättat sitt göromål. Ett bantåg, som afginge härifrån kl. 12, skulle mellan 6 och 7 vara i Falköping, så att det blott blefve ett par timmars resa i mörkret.

26 november 1860, sida 2

Thumbnail