SARV MM efVeen vw ARV IM VN RASA MR KD a sitt samtycke. Vinskörden i Frankrike. Hvad utsigterna för vinskörden i Frankrike angår,stafvika berättelserna från de olika distrikterna mycket från hvarandra. I Bourgogne synes tillståndet vara sämst; i trakten af Nantes och Angers fruktar man att drufvorna ej skola blifva mogna. Längre söderut äro utsigterna bättre; i Rhönedalen har skörden börjat och fortsättes under gynsamma förhållanden. I Heraultdepartementet skall skörden blifva utmärkt god. I Bordelais har drufsjukan anställt stor förödelse, men man väntar dock en någorlunda god medelskörd. Vinpriserna äro i stadigt stigande. — Vid Coblenz betala fabrikanterna af mousserande vin i medeltal för röda drufvor 1 groschen (9 öre) för skålpundet. Om Gellivaraverken skrifves i bref tl Norrlandsposten: En ingeniör, mr Human, är uppe vid Strömsund, för att utkasta planen till de förberedande arbetena för jernvägsanläggningen. Allt beror likväl ännu på regeringens sanktion. Emellertid har den nuvarande egaren, hr Kjellberg, i hvilken händelse som helst, vidtagit anordningar, hvilka vittna om en afsigt att bereda sin egendom en säker framtid. Dertill räknar jag icke den ångsåg, som är under anläggning vid Piteå elf, men väl de 15,000 rdrs konto, som är afsedt att årligen utgå till nybyggens upptagande och till odlingar. Branden äå Strömsörs skeppsvarf. Härom lemåar Sundsvalls-Posten följande närmare detaljer: Arbetet å skeppsbyggnaden hade under sommarmånaderna varit instäldt och skulle ånyo påbörjas d. 8 i denna månad. För att skydda fartyget för väta och snö var detta öfverklädt med bastmattor. Detta gjorde mordbrandsanläggningen lättare genom att det tjärbestrukna virket var alldeles torrt och eldens spridning befordrades genom bastmattorna. Elden var anlagd i aktern af fartyget, hvilken vette mot elfven, och blef ej synlig förr än den redan hunnit taga öfverhand, så att stadens och kyrkans samt Lejonströms och flere enskildes sprutor, hvilka äro i närheten, föga kunde uträtta vidare, än att skydda manbyggningen med öfriga till Strömsörs egendom hörande byggnader. Ett eget sammanträffande är att för 29 år sedan 2:me fartyg åfven blefvo å stapeln genom mordbrand uppbrände natten mot samma högtidsdag som nu. Gerningsmannen dertill blef ej upptäckt, men vi hafva båltre förhoppning denna gång. Från Smedjebacken skrifves d. 15 d:s, att man oförmodadt blifvit öfverraskad af en teml. allvarsam vinter med snöfall; natten mellan d. 12 och 13 d:s hade kölden varit ända till 10 grader skarp. Det tog sig förunderligt ut att se hafreskylar hår och der stå ute på den hvita marken, betäckta med snöhattar, samt att se de ännu ej utlöfvade träden böja sig under sitt snötäcke. Sjöfarten på Strömsholms kanal synes vara slut. Den har i år varit mycket kort och besviärlig, dels af reparationer dels af öfverflöd på vatten. Ett sammanträde nar härstädes hållits för öfverläggning om anskaffande af en ångbåt, hvilken skulle gå direkte mellan Smedjebacken och Stockholm och föra både gods och passagerare. Transporten på vår jernväg har i sommar gått bra, orh ett nytt lokomotiv har nyligen hitkommit från Eskilstuna. Dessa förbättrade kommunikationer skola bli en mäktig häfstång för industrien, som redan är liflig i denna bergslagsort. Förmånlig har den i år också varit för bergsmännen i så fall, att de fått sitt tackjern väl betaldt. Från Bollnäs skrifves, att en kardoch spinnmachin blifvit uppsatt, hvilken drages af hästar; den lär vara den ende i sitt slag i Helsingland. Machinen, som skötes af en spinnare från Norrköping, spinner 60 ändar på en gång och är afsedd att kunna karda och tillverka ullspånad mot en jemförelsevis betydligt billigare kostnad än till det pris man hittills fått. Statens jernvägsbyggnader. Chefen för arbetena har till Kgs befhde i Örebro meddelat förslag till jernvägsstationer inom länet, hvilka för ÖrebroHalsbergslinien skulle blifva vid Mosås och Kumla, och för sträckningen inom länet af den egentliga stambanan vid Kilsmo, Pålsboda, Halsberg, Wredstorp och Laxi.