Article Image
w hvilket stycke innehåller många sanna (bred vid några falska) taflor ur lifvet, om man äl skulle kunna önska dem mera hvad man sä ger dramatiskt sammanhållne. Kröningsgäster. Med ångf. Excellen sen Toll anlände hit till staden i förrgår de utländska ministrar och sändebud, som närva rit vid kröningen i Trondhjem, äfvensom rytt mästare Tornerhjelm och afreste alla samme dag. Fastighetsförsäljningar. I går försål des å auktionskammaren följande för gäld utmätte fastigheter: kammakaremäst. O. Bengtssons stenhus med tomt, n:o 75 i 7:de roten vid Sillgatan och byggmästaren C. G. Dahmms stenhus med tomt, n:o 93 i 4:de roten på Otterhållan, hvilka inköptes för andra personers räkning, den förra af stadsmäklaren A. Kjellberg för 16,400 rdr rmt, den senare af stadsmäklaren A. H. Lundqvist för 15,200 rdr rmt. Auktionen å jemväl för gäld utmätte, landtbrukaren P. F. Örums fastighet å Stampen och åkaren Elias Johnssons hus vid Husargatan i östra Haga, inställdes tillfölje af mellankommen betalning. M:ll Cavallins arfvingars vid samma tilltälle försålda fastighet, under n:o 87 i 12:te roten, på landeriet Hedås egor, inropades af stadsmäklaren J. Dahl för 21,000 rdr rmt, för annor person. Aktieförsäljningar. I går försåldes å härv. auktionskammare för gäld hypotiserade 100 st. Göta-kanal-aktier af 1:sta klassen å 100 rdr bko, hvilka inropades af hr Isidor Brag å 51 rdr 75 öre; vid samma tillfälle såldes äfven en för gäld hypotiserad aktie under n:o 97 i Mölnlycke manufaktur-aktiebolag å 3,000 rdr rmt, hvilken för 2,700 rdr rmt inropades af hr Alfr. Th. Hennig, samt 1 aktie i Stigbergsliden, hvilken inropades af mantalskommissarien hr N. F. Ekerman för rdr rmt. Hertiginnan af Östergötland väntades till Kristiania såsom i Söndags med ångfartyget från Kiel. Norska Istorthingsdeputationens sista middag i Trondhjem för de kröningsdeputerade från svenska riksdagen, var, enl. norska tidningar, utan all politik. Hr August Blanche väntades till Kristiania i Tisdags, der han hade för afsigt att uppehålla sig ett par dagar. Svensk industri. Det finns ett gammalt ordspråk som säger: det är det första steget, som är det svåraste. Vi anförde för några dagar sedan, huruledes svenska fabrikater ändtligen vunnit burskap att kunna begagnas vid svenska statens jernvägar, hvilka väl rätteligen bordt vara byggda till det mesta af svensk materiel — och nu kunna vi vi redan glädja vännerna af svenska industriens erkännande med den underrättelsen, att det stora utländska bolaget Vieille Montagne i dessa dagar alslutat kontrakt med Motala mekaniska verkstad om leverans tilll detsamma af 4,000 jernvägsskenor af till största delen 21 fots längd och c:a 187, tv. v. pr fot för ett sammanlagdt belopp at 118,135 rdr rmt, hvartill kommer ett motsvarande parti bottenplåtar, skarfskenor, nitnaglar och hackspik. Det är bolagets uttryckliga önskan och ovilkorliga fordran att dessa jernvägsskenor ällverkas endast af svenskt jern. I sammanhang närmed har bolaget jemväl i Motala beställt en så kallad bergmachin eller tender-lokomoiv för en spårvidd af 4 fot 10 tum, samt 20 astvagnar för malmtransport. Hela denna ernvägsmateriel är afsedd för Åmmebergs ernbana. Beställningssumman lärer uppgå till ifver 200,000 rdr rmt. — Det ligger klart i lagen för hvar och en, hvilken mäktig drifcraft detta skall bli för höjandet af vår indutri, hvarigenom vi ej allenast ernå det tillredsstälande resultatet att kunna få åka på åra egna jernvägar, i våra egna vagnar, utan fven slippa att se ett tyngande debet i våra 123 RA — mm rt Jj—— LA

17 augusti 1860, sida 2

Thumbnail