Administrationen är ändamålsenlig utan at kosta staten mycket, lagskipningen är nationel och utmärker sig genom samvetsgrannhet och snabbhet. Skatteoch myntväsendet, postverket och väghållningen kunna uthärda jemförelse med dem i hvarje stat på jorden och hvad slutligen angår nationalförsvaret, så ha sedan 1848, enligt hvad allmänt erkännes, de vigtigaste reformer företagits deri. Sådana ofantliga summor, som äfven de mindre tyska staterna årligen utbetala för sina krigsbudgeter slipper Schweiz att offra för detta ändamål; det förstår att använda sina penningar mycket klokare. Tankarne kunna vara delade om den tekniska färdigheten hos krigarne i förbundsarmeen, som inom några veckor kan bringas upp till 150,000 man, men så mycket är säkert, att man blott i krig kan bildas till krigare. Och man må dessutom erinra sig vid huru många tillfällen nybildade trupper kämpat lika så tappert som gamla öfvade regimenten. Schweiz är ingen skuggfri ljusbild. Dess politiska och sociala institutioner kunna tåla vid många förbättringar. Men garantien för dessa förbättringar ligger i den allmänna me: ningens makt, ty den är här en verklig makt och icke endast ett begrepp. Hvar och er som känner de inre förhållandena i Schweiz skall efter noggrannt öfvervägande instämme i mitt yttrande, när jag nu upprepar, att Schweiz är icke blott det friaste och lyckli gaste land i Europa utan i hela verlden.