4:de m od os so ro rr 2 25 öd:te oc 17 beräknadt efter skeppund viktualievigt, eller 4 ctr, för hvarje mil.) Den ytligaste blick på detta förhållande låter det genast blifva tydligt, att någon på bill ighet grundad jemn fördelning i afgifterna å de på jernvägen transporterade varorne ej gerna kan med en sådan klassificering ega rum, alldenstund det är en vida större skilnad, i såväl skrymsle som tyngd, emellan en mängd varor, som föras på jernvägen, än i den myntskilnad som förefinnes emellan 50 och 17 öre. Men ej nog härmed. Vid sjelfva klassificeringen af varorna kan man omöj: ligen varseblifva att någon ledande princip legat till grund för uppställningen af det hela, utan man har, tyckes det, låtit leda sig af — Gud vet hvad. Man har tyckt, att den eller den varan bordt hänföras till den eller den klassen -— men skälen? — orsakerna? — Svaret blir man oss säkerligen skyldigt. Vi skola i nästa artikel med några speciella fakta styrka riktigheten af dessa våra påståenden. VE—LLr ee —— — — X—— — — —cXXx— ?1soens