kyrka, något öfver en mil lång, ett låneunderstöd af 370,000 rdr rmt emot 4922 ränta samt 1926 amortering. Enligt det af kapt. Adelsköld uppgjorda kostnadsförslaget beräknas anläggningskostnaden till 560,000 rdr, hvadan aktie-egare komma att tillskjuta cirka 190,000 rdr, om, såsom det nu synes sannolikt, vägen kan byggas färdig med förslagssumman. Sedan expropriationsrättigheten blifvit af Kgl. Maj:t d. 1 Maj 1858 beviljad och kommit bolagets direktion tillhanda i slutet af samma månad, började arbetet bedrifvas med den redan församlade arbetsstyrkan och fortgick så att den 1 Nov. större delen af jordarbetet eller terrasseringen var fullbordad och öfverbyggnaden utlagd på ungefär halfvya vägen. Under loppet af vintern derpå uppbyggdes och gjordes förberedelser för 2:ne större viadukter af träd, hvaraf den ena för banan öfver Hudiksvalls-fjärden till stationen af samma namn, hvars bangård ligger på en under innevarande år gjord utfyllning i vattnet: den andra viadukten för jernvägen öfver en ända till 60 fot djup myra, en fjerdedels mil från dess andra ändpunkt. Båda desse broar hafva en sammanräknad längd af 1,150 fot.! Under årets lopp äro vidare stations-husen i Hudiksvall och Forssa uppförde, terrasserings-arbetena fulländade och öfverbyggnadsarbetena ha så framskridit, att deraf blott återstå utläggning af några spårvexlingar och den slutliga grusfyllningen på en del af banan. Detta jemte inredningen af trafiklokalerna i stationshusen torde kunna medhinnas till den 1 Dec. då anläggningen enligt kontrakt med Kongl. Maj:t och kronan skall afsynas. Rörelsen kommer att bedrifvas medelst tvenne iordningssatta ångvagnar, byggde på en af Englands förnämsta machinverkstäder, samt till en början 36 godsoch plankvagnar och 2:ne passagerarevagnar, de senare af plåt. Forslingen af plankor och jern från Strömbackaverken fortgår för närvarande, men någon ordnad trafik lärer ej komma i gång i höst. Jernvägen går igenom en till största delen odlad trakt med en leende och behaglig natur, har sin största stigning af 1: 50 från Hudiksvall tilljForssa samt 1: 72 från Forssa till Hudiksvall således minsta motståndet i den riktning de flesta effekterna gå. Den står genom den af brukspatron Tamms sterbhusdelegare färdigbyggde Dellens kanal med sina vackra omgifningar och sina i tekniskt hänseende fulländade slussar i förbindelse med södra och norra Dellens stora vattenyta på hvilka 2:ne ångbåtar redan äro i gång. Vidare är södra Dellen genom den af det engelska ångsågsbolag, hvilket har sin såganläggning med 4-dubbla ramar invid kanalleden, färdigbyggda och under sommaren begagnade flottled med sitt vid Hybo-sjön, hvilken är jemnhög med Ljusne elf, beligna 40 fot höga uppfordringsverk, satt i förbindelse med ofvannämnde stora elf. Då denna senare flottled ej kan anses motsvara landets stora behof af lättade kommunikationer, emedan den endast nedför landets råa skogsprodukter utan att kunna föra något tillbaka, hafva någre i orten boende för allmänt väl nitälskande män börjat arbeta för åvägabringandet af en jernvägsförbindelse emellan Ljusne elf och södra Dellen, hvarigenom först ett sammanhängande och landets förkofran gagnande förbindelsemedel kommer till stånd.