Article Image
verfara Atlantiska Oceanen, som nu skall verkställas. Mannen, hvilken beslutat sig derför, heter T. S. E. Lowe, är född i New-Hampshire och har redan gjort 36 luftresor. Efter sin sista färd, som den 4 Juli detta år företogs från Portland, sysselsätter han sig ifrigt med konstruktionen af ett luftskepp, hvilket i gtorlek skall öfverträffa alla hittills använda. Dess dimensioner äro så betydliga, att inoljningen at sjelf va ballongen upptager en betydlig landyta i närheten af New-York. Ballongens största diameter är 130 fot, dess tvärdiameter 104 fot, höjden från ventilen ofvanpå ballongen ned till gondolen 350 fot: vigten 3!2 tons; dragkraften 22!tons; ballongens innehåll 725,000 k.f. Man har kallat ballongen City of NewYork. Han är fem gånger större än den största ballong som hittills blifvit byggd. Till formen liknar han en vanlig ballong med gondol och räddningsbåt. Dessutom låter användandet af värdefulla förbättringar oss tro att han är vida bättre byt än de vanliga. Vid denna ballong begagnar man sig äfven al mekanisk krait; en kamin skall skydda folket, som befinner sig ombord, för kölden; dessutom har man uttänkt ett nytt system för apparatens höjande och sänkande; tyget hvarat ballongen består är omgifvet af en fernissa, på hvars uppfinning Mr Lowe gör anspråk. Det har åtgått 6,000 eng. alnar tyg till dess förfärdigande, och 17 symaskiner begagnades för att sammansy styckena. Öfra delen af ballongen, hvarest ventilen skall anbringas, är tre gånger så stark som det öfriga och dessutom gjord af tjockt och tre gånger stickadt linne. Nätverket hvaraf ballongen omgifves består af starka snören, hvilka blifvit förfärdigade, aflin skildt till detta ändamål. Dess styrka motsvarar en motståndskraft a 160 tons, och hvarje tåg förmår bära 400—500 t. Gondolen har ett omfång af 21 tot och ett djup af 4 fot. Den är rundtomkring omgifven af segelduk. Den redan omnämnda ugnen som deri skall anbringas är 12 fot hög och 2 fot i qvadrat. M:r Lowe är så öfvertygad om dess ändamålsenlighet att han häller det för möjligt att uppstiga i regionen hvarest vattnet fryser, utan att för sig eller sina passagerare behöfva frukta för kölden. Under gondolen finnes en räddningsbåt af metall med en Ericsonsk kalorikmaskin. Dess hufvudsakligaste ändamål är drifvandet af en propeller, genom hvilken styrandet af båten blir möjligt. Dessutom står härmed i sammanhang ett nytt facksystem, genom hvilket M:r Lowe tilltror sig kunna höja och sänka luftskeppet efter behag. Maskineriets stigoch fallkraft skall uppgå till ep vigt af 300 4. M:r Lowe ämnar att till en början stiga 3 eller 4 eng. mil högt; dock ämnar han ej beständigt förblifva på denna höjd, utan tänker att hålla sig på ett afstånd som tillåter honom att iakttaga hvad man under hans frånvaro har för sig på jorden. Han ämnar styra mot nordost och landa i England eller Frankrike. Afståndet från New-York till London tror han sig kunna tillryggalägga på 48 timmar. Är det honom möjligt att verkställa hvad han lofvar så är ett omätligt steg taget i luftseglingskonsten. Misslyckas det, gör han en förlust at 20,000 dollars utom den af sitt lif. Det är ännu ej bestämdt när farten skall företagas. Skeppet blir dock färdigt inom 3 eller 4 veckor och M:r Lowe kommer troligen då ej att låta länge vänta på sig med utförandet af sin djerfva plan.

26 oktober 1859, sida 4

Thumbnail